Singer DLS is de heftigste creatie van Singer ooit

Williams F1 werkt samen met Singer om de DLS te bouwen: de heftigste creatie tot nu toe

Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS
Singer DLS

Als er een schaal bestond die het aantal pk’s van een auto afzette tegen hoe graag je ‘m heel wilt houden, zouden Singers al heel ver in een bovenhoek staan. Ergens in de buurt van de McLaren F1, om maar iets te noemen. Deze creatie van Singer Vehicle Design schuift, met wat hulp van Williams F1 (ja, het F1-team), nog een stuk op. Aanschouw de Dynamics Lightweighting Study (DLS).

Het is de meest heftige creatie op basis van een Porsche 911 die Singer ooit maakte. En als we onze nederige opinie mogen luchten: de mooiste. Al kunnen we ons ook heel goed voorstellen dat je liever voor een klassiekere en meer ingetogen look gaat. Je bent vast blij om te horen dat Singer ABS, tractiecontrole en ESC installeert. Al kun je ze gewoon allemaal uitzetten. Bewaar dat maar voor later.

De motor in de Singer DLS

Te beginnen bij het huzarenstukje: de atmosferische boxermotor. Williams Advanced Engineering bouwde een 4,0-liter zescilinder met 500 pk. De toerenbegrenzer zit pas bij de 9.000 tpm. Ruwweg dezelfde specificaties als de nieuwste GT3, maar dan luchtgekoeld. En dat, blijkbaar, zonder te overhitten – met dank aan een speciaal oliesysteem.

Williams gebruikt lichtgewicht gaskleppen en paste F1-kennis toe voor de injectoren. De motor voedt zich met lucht door een speciale inlaat in de achterste zijruit. De opengewerkte achterkant laat warme lucht ontsnappen. Oh, en schakelen in de Singer DLS doe je met een handmatige zesbak.

En de aerodynamica?

Elk stuk oppervlak werd door de computer gehaald om de luchtstroom te analyseren. Luchtin- en uitlaten op de voorkant en een splitter elimineren een lichte neus bij hoge snelheden. De ducktail-spoiler achterop is geoptimaliseerd voor prestaties uit de twintigste eeuw, aldus Singer. En check even het dak en de achterruit. Zoals je al had verwacht, bestaat bijna elk koetsdeel uit koolstofvezel.

Details

‘Allemachtig, die achterspoiler! Oef, die tellers. Heerlijk, dat opengewerkte schakelmechanisme. Eh, die Xenos-quote’, klonk het op de TopGear-redactie. Uren ben je kwijt aan het ontdekken van de details. De Singer DLS zit er vol mee.

Singer bouwde het exemplaar dat je ziet voor ondernemer Scott Blattner. Vulgaire dingen als prijzen, communiceert Singer uiteraard niet. Gewoon met een grote zak geld en een Porsche 911 964 bij Singer aankloppen, dan krijg je een hoop voor elkaar. Veel succes.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws