Hoe exclusief een door Singer omgebouwde Porsche is? Sinds 2009 bouwt het bedrijf van Rob Dickinson maar liefst 250 oude 911’jes om. En daar moeten nog 450 exemplaren bijkomen. De wachtrij is zo lang, dat je pas na 2028 kans maakt om een Singer te ontvangen. Om aan alle vraag te voldoen, is Singer recentelijk verhuisd. Tijd voor een bezoekje.
De nieuwe werkplaats van Singer ligt in Torrance, wat vlak onder Los Angeles ligt. Daar hebben de werknemers een ruimte van 10.680 vierkante meter om oude 911’jes te restaureren. De CEO van Singer is Mazen Fawaz. Hij geeft ons een rondleiding in de nieuwe werkplaats. Daarbij vertelt hij ons van A tot Z hoe Singer te werk gaat.
Het werkproces van Singer
Wanneer een oude Porsche binnenkomt, haalt Singer de auto uit elkaar op een andere locatie. Waarom niet in de nieuwe werkplaats? Daar zijn de oude 911’jes te smerig voor. Of de nieuwe werkplaats is te schoon, wat jij wilt. Alle onderdelen worden getest en daarna grondig schoongemaakt en eventueel opnieuw gecoat of gespoten.
De nieuwe koolstofvezel koets wordt ‘op de groei’ afgeleverd en daarna met de hand bijgeschaafd zodat alle naden tussen de panelen perfect zijn. Daarna wordt de auto gespoten in de kleur die de eigenaar gespoten heeft en gaat de interieurafdeling aan de slag met de binnenkant. Ook zijn er klanten die hun Singer terugbrengen voor een nieuwe kleur, een andere motor of voor onderhoud.
Het is nogal een operatie waar we in deze video in twaalf minuten doorheen vliegen. En, omdat ie er toch staat, start Fawaz even de motor van een Singer DLS restomod van 2,3 miljoen euro. Een goede reminder waarom het werk van Singer zo geweldig is. Bekijk de hele rondleiding in de fabriek van Singer in de video hier beneden.
Reacties