TopGear reed zojuist de Skoda Citigo. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Skoda Citigo
Uitvoering: 1.0 55 kW
Lokatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: minder zonnig dan gehoopt – nevelig

Wat reden we?
De nummer drie van de drieling die verder bestaat uit de VW Up en de Seat Mii. Het kleine slimme antwoord op alle ‘problemen’ die vooral stedelingen met autovervoer hebben. Althans, dat is het idee.

Beviel het?
Jahoor – geheel volgens verwachting. We hebben de Up natuurlijk al gereden en met de Mii zijn we op en neer naar de Poolcirkel geweest – we zijn inmiddels zo’n beetje de specialisten van dit trio geworden. De Citigo heeft een paar dingetjes die anders zijn (de logo’s, het grilletje, achterlichten, wat dashboarddelen), maar in de basis is het natuurlijk krek dezelfde auto. Wat inhoudt dat hij net zo verbazingwekkend volwassen rijdt en slim in elkaar zit.

Nog bijzonderheden?
Nou ja, het hele ding is natuurlijk bijzonder, maar vergeleken met de Up en Mii is er maar weinig dat er uitspringt. De Citigo is, zoals je zelf waarschijnlijk al bedacht hebt, de nuchterste van het stel. Geen fratsen als hele stukken dashboard in (carrosserie)kleur, nee, zwart of eventueel beige, that’s it. Natuurlijk maken ze er bij Skoda een enorm punt van dat je een volstrekt uniek clipje op het dashbard aantreft waarachter je je tolkaartje of een foto van je geliefde kunt klemmen, maar veel verder dan dat gaat het niet. Geeft niets, past bij het no-nonsens imago van de Tsjechen. Eén belangrijk verschil met de andere twee is er in ieder geval: de Citigo heeft altijd een start/stopsysteem, lage-rolweerstandbanden en een bescheiden systeempje ter hergebruik van de remenergie, ofwel: de Citigo zou in de basis de zuinigste moeten zijn. Maar het is duidelijk dat dé meerwaarde van Kwik ten opzichte van Kwek en Kwak, hem moet zitten in de prijs. En laat die nou nog onderwerp van zware onderhandelingen tussen importeur en fabriek zijn…

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De Citigo komt in mei in de showroom te staan. Als drie- en vijfdeurs, met de bekende, prima driecilinder eenliter motor van 60 of 75 pk, en met vijfbak of (iets later) met semi-automatische vijfbak ASG. Er komen vier uitrustingsniveaus ((Easy, Active, Ambition en Elegance) en je kunt uiteraard ook weer allerlei malle stripings ter personalisatie krijgen. Maar prijzen… die zijn dus nog niet bekend.

Kom maar door met dat eindoordeel dan!
De Citigo rijdt verrassend goed, net zoals zijn zusjes. Hij is nog best ruim, biedt een paar leuke slimmigheidjes en is een stuk beter afgewerkt dan concurrentjes als de Aygo en zijn vriendjes – al is het allemaal wel een stuk soberder dan bij de Up en Mii. We wensen Skoda Nederland veel succes bij de prijsonderhandelingen met de fabriek, want alleen die prijs gaat het verschil bepalen tussen top of flop.

Reacties