
Was de eerste Skoda Fabia RS een diesel?
Jazeker. Die Fabia RS, gelanceerd in 2003, was echt wat anders dan de hot hatches uit die tijd. In plaats van een benzinemotor die graag toeren maakt, hing Skoda er een 1,9-liter turbodiesel in die ergens uit het grote VW-magazijn kwam. Een snelle diesel dus, een paar jaar voordat Audi op Le Mans met diesels begon te winnen. Omdat iedereen toen nog dacht dat die zuinige en krachtige motoren de toekomst zouden worden. Eh, daar zat men een beetje naast…
Maar diesel is nog niet dood, toch?
Nee, nog niet helemaal, maar wel bijna. Alles wat je kunt opladen is nu in. En diesel is uit. Dus de Octavia RS iV, zoals ie heet, is een benzineauto die je ook kunt opladen. Evengoed rijden pure snelle benzine- of dieselmodellen beter, die zeulen geen extra aandrijflijn met zich mee, maar zo’n plug-in rijdt wel 60 kilometer elektrisch. Als je heel, heel rustig aan doet.
En die Fabia is zeker niet echt snel?
Nou, hij heeft 130 pk en weegt slechts 1.320 kilo. Maar de grote grap is dat ie 310 Nm koppel heeft, waarmee ie hier en daar, als je het internet mag geloven, tussenacceleraties realiseert die kunnen wedijveren met een BMW 330i E90 en een Lotus Elise 111R.
Rijdt zo’n Skoda Fabia RS dan een beetje leuk?
Best wel. Het gewicht van die relatief zware diesel drukt op de voorwielen, waardoor ie niet zo zweverig voelt als veel van z’n fragiele concurrenten uit die tijd. Lekker stabiel en stevig. De besturing is naar de huidige maatstaven traag en een tikkie gevoelloos, maar dat bederft de pret niet. En door die aardig dikke diesel in een klein autootje voelt ie snel aan, en je hebt ’m zo op de rode lijn van je toerenteller. Niet dat je dat wilt, maar toch.
Wat hebben deze auto’s gemeen?
Ze zijn natuurlijk totaal verschillend. Maar de parallel is dat ze beide een aandrijflijn hebben die niet echt past bij een snelle auto. Dus je moet je rijstijl aanpassen en meer je best doen om er het beste uit te halen. Ja, een hybride kan best snel zijn – denk aan de McLaren P1, Porsche 918 of Ferrari SF90, om er eens drie te noemen – maar in dit betaalbare segment overtuigt een hybride nog niet als hete hatch. Maar geef het wat tijd…
Meer van TopGear


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Nieuwe Skoda Fabia lijkt de beste keuze

Skoda Fabia RS TDI is de vergeten hete hatchback

Matt LeBlanc en kornuiten gaan even melk halen

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Is zo’n ruime Skoda Kodiaq tweedehands goedkoper dan een Tiguan en wat moet ie inmiddels kosten?

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Dit ooit in Nederland populaire automerk is bijna failliet, maar op deze controversiële manier willen ze overleven

Spotify komt net op tijd voor de zomervakantie met een zeer handige feature voor in de auto

In deze provincie heb je de grootste kans om achter een langzame caravan te zitten

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

a petrol car that you can also charge. Even so, pure fast petrol or diesel models drive better
It is so very detailed and the products was so. Amazing.