
Was de eerste Skoda Fabia RS een diesel?
Jazeker. Die Fabia RS, gelanceerd in 2003, was echt wat anders dan de hot hatches uit die tijd. In plaats van een benzinemotor die graag toeren maakt, hing Skoda er een 1,9-liter turbodiesel in die ergens uit het grote VW-magazijn kwam. Een snelle diesel dus, een paar jaar voordat Audi op Le Mans met diesels begon te winnen. Omdat iedereen toen nog dacht dat die zuinige en krachtige motoren de toekomst zouden worden. Eh, daar zat men een beetje naast…
Maar diesel is nog niet dood, toch?
Nee, nog niet helemaal, maar wel bijna. Alles wat je kunt opladen is nu in. En diesel is uit. Dus de Octavia RS iV, zoals ie heet, is een benzineauto die je ook kunt opladen. Evengoed rijden pure snelle benzine- of dieselmodellen beter, die zeulen geen extra aandrijflijn met zich mee, maar zo’n plug-in rijdt wel 60 kilometer elektrisch. Als je heel, heel rustig aan doet.
En die Fabia is zeker niet echt snel?
Nou, hij heeft 130 pk en weegt slechts 1.320 kilo. Maar de grote grap is dat ie 310 Nm koppel heeft, waarmee ie hier en daar, als je het internet mag geloven, tussenacceleraties realiseert die kunnen wedijveren met een BMW 330i E90 en een Lotus Elise 111R.
Rijdt zo’n Skoda Fabia RS dan een beetje leuk?
Best wel. Het gewicht van die relatief zware diesel drukt op de voorwielen, waardoor ie niet zo zweverig voelt als veel van z’n fragiele concurrenten uit die tijd. Lekker stabiel en stevig. De besturing is naar de huidige maatstaven traag en een tikkie gevoelloos, maar dat bederft de pret niet. En door die aardig dikke diesel in een klein autootje voelt ie snel aan, en je hebt ’m zo op de rode lijn van je toerenteller. Niet dat je dat wilt, maar toch.
Wat hebben deze auto’s gemeen?
Ze zijn natuurlijk totaal verschillend. Maar de parallel is dat ze beide een aandrijflijn hebben die niet echt past bij een snelle auto. Dus je moet je rijstijl aanpassen en meer je best doen om er het beste uit te halen. Ja, een hybride kan best snel zijn – denk aan de McLaren P1, Porsche 918 of Ferrari SF90, om er eens drie te noemen – maar in dit betaalbare segment overtuigt een hybride nog niet als hete hatch. Maar geef het wat tijd…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Nieuwe Skoda Fabia lijkt de beste keuze

Skoda Fabia RS TDI is de vergeten hete hatchback

Matt LeBlanc en kornuiten gaan even melk halen

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Dit land protesteert tegen de strenge eisen van de EU en dit is waarom

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

a petrol car that you can also charge. Even so, pure fast petrol or diesel models drive better
It is so very detailed and the products was so. Amazing.