
Was de eerste Skoda Fabia RS een diesel?
Jazeker. Die Fabia RS, gelanceerd in 2003, was echt wat anders dan de hot hatches uit die tijd. In plaats van een benzinemotor die graag toeren maakt, hing Skoda er een 1,9-liter turbodiesel in die ergens uit het grote VW-magazijn kwam. Een snelle diesel dus, een paar jaar voordat Audi op Le Mans met diesels begon te winnen. Omdat iedereen toen nog dacht dat die zuinige en krachtige motoren de toekomst zouden worden. Eh, daar zat men een beetje naast…
Maar diesel is nog niet dood, toch?
Nee, nog niet helemaal, maar wel bijna. Alles wat je kunt opladen is nu in. En diesel is uit. Dus de Octavia RS iV, zoals ie heet, is een benzineauto die je ook kunt opladen. Evengoed rijden pure snelle benzine- of dieselmodellen beter, die zeulen geen extra aandrijflijn met zich mee, maar zo’n plug-in rijdt wel 60 kilometer elektrisch. Als je heel, heel rustig aan doet.
En die Fabia is zeker niet echt snel?
Nou, hij heeft 130 pk en weegt slechts 1.320 kilo. Maar de grote grap is dat ie 310 Nm koppel heeft, waarmee ie hier en daar, als je het internet mag geloven, tussenacceleraties realiseert die kunnen wedijveren met een BMW 330i E90 en een Lotus Elise 111R.
Rijdt zo’n Skoda Fabia RS dan een beetje leuk?
Best wel. Het gewicht van die relatief zware diesel drukt op de voorwielen, waardoor ie niet zo zweverig voelt als veel van z’n fragiele concurrenten uit die tijd. Lekker stabiel en stevig. De besturing is naar de huidige maatstaven traag en een tikkie gevoelloos, maar dat bederft de pret niet. En door die aardig dikke diesel in een klein autootje voelt ie snel aan, en je hebt ’m zo op de rode lijn van je toerenteller. Niet dat je dat wilt, maar toch.
Wat hebben deze auto’s gemeen?
Ze zijn natuurlijk totaal verschillend. Maar de parallel is dat ze beide een aandrijflijn hebben die niet echt past bij een snelle auto. Dus je moet je rijstijl aanpassen en meer je best doen om er het beste uit te halen. Ja, een hybride kan best snel zijn – denk aan de McLaren P1, Porsche 918 of Ferrari SF90, om er eens drie te noemen – maar in dit betaalbare segment overtuigt een hybride nog niet als hete hatch. Maar geef het wat tijd…
Meer van TopGear


De Skoda Fabia is niet meer het lachertje van autoland

Meer-heb-je-niet-nodig-auto van het Jaar 2021

Nieuwe Skoda Fabia lijkt de beste keuze

Skoda Fabia RS TDI is de vergeten hete hatchback

Matt LeBlanc en kornuiten gaan even melk halen

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

a petrol car that you can also charge. Even so, pure fast petrol or diesel models drive better
It is so very detailed and the products was so. Amazing.