TopGear reed zojuist de eerste kilometers met de nieuwe Skoda Karoq. Binnenkort lees je het volledige testverslag in TopGear Magazine, hier vast de highlights.

Testobject: Skoda Karoq
Uitvoering: 1.5 TSI
Locatie: Palermo, Sicilië
Weersomstandigheden: zonnetje, 23 graden – heerlijq!

Karoq?

Ja, hou op. Dat stomme gedoe met die q op het eind – geq worden we ervan. Eerst de Kodiaq, en nu de Karoq (eerst dus een beer die gewoon kodiak heet en nu een Noord-Amerikaanse indianenstam die ook maar gewoon Karok heet). Hoe dan ooq, de Sqoda Karoq is de nieuwe kleinere SUV van de Tsjechen, en het technische drielingbroertje van de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca.

Hij lijkt ook wel een beetje op die twee…

Wat heet! Met name qua Ateca. Vader Volkswagen hoeft zich zeker niet af te vragen of moeders het niet in een onbewaakt ogenblik met de melkboer, tennisleraar of pizzabezorger heeft aangelegd. Neus en achterkant zijn licht aangepakt, maar van de zijkant zijn de Spanjaard en Tsjech nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

En vanbinnen?

Daar zie je de verschillen des te meer. Het dashboard is typisch Skoda: simpel, overzichtelijk en ergonomisch uitstekend. De afwerking is dat ook; alle materialen zijn prima, en net niet van Volkswagen- of Audi-kwaliteit – precies zoals je het van Skoda gewend bent. Uiteraard vind je het ‘touchscreen dat voelt dat je vingers er aan komen’ ook in de Karoq terug. Zeker voor Skoda-begrippen haast frivool is de volledig digitale klokkenwinkel, à la de Virtual Cockpit van Audi, die je vanaf begin volgend jaar in de Karoq kunt bestellen. Oogt erg cool en biedt veel mogelijkheden. Saillant: dat kun je in de Seat Ateca dus niet bestellen. Datzelfde geldt voor de VarioFlex-achterstoelen, die je kunt omklappen, kantelen en zelfs verwijderen, wat tot een heel forse bagageruimte van 1.810 liter leidt.

Hoe rijdt die Skoda Karoq?

Prima! Het onderstel is supercomfortabel geveerd en gedempt, af en toe haast op het deinerige af. Al zal dat ook te maken hebben gehad met de bar-beroerde staat van het gemiddelde Siciliaanse wegdek. Wij reden de versie met de betrekkelijk nieuwe 1.5 TSI-motor met 150 pk. Die past de Karoq als een handschoen; hij is door de bank genomen stil, zuinig en krachtig zat voor wat een Skoda-rijder doorgaans van hem zal vragen. Ook de besturing en afstemming van de DSG-bak zijn daarop gericht: niet al te direct of gevoelig, maar gewoon comfortabel. Je kunt die laatste twee eventueel nog een zetje geven door middel van een sportstand (optie), maar we vermoeden dat daar niet zoveel emplooi voor zal zijn – da’s meer een Seat-dingetje.

Zijn er nog andere motoren?

Zeker. Er is nog een driecilinder 1.0 TSI met 115 pk (hebben we niet gereden, maar lijkt ons wat onderbemeten) en er zijn drie diesels: een 1.6 met 115 pk, en tweeliters met 150 en 190 pk. Je hebt altijd keus uit een handmatige zesbak of zeventraps DSG-automaat, op die laatste motor na – die heeft altijd die DSG. De dikste diesels en benzine zijn er ook met vierwielaandrijving.

Kost dat?

Daar wordt het bijzonder. De prijzen beginnen bij 28.990 euro, wat precies de beginprijs is van de fors grotere Kodiaq en zelfs duurder dan de vanafprijs van de Seat Ateca. Het geheim zit hem in de uitrusting: Skoda (Nederland) laat het basisniveau Active voor wat het is en gaat meteen door naar het normaal gesproken tweede niveau, dat altijd Ambition heet. De Ateca en Kodiaq zijn wel in ‘crisistrim’ te krijgen, wat de prijsverschillen verklaart. De prijzen van de duurdere versies zijn trouwens nog niet precies bekend.

Doen dus?

Hangt ervan af. Als je nogal rustig van aard bent en vooral op veel flexibiliteit zit te wachten: ga ervoor. Als ruimte je ding is, pak dan een Kodiaq. En als het allemaal iets flitsender en sportiever mag: doe de Seat Ateca. Eén tip: wacht nog even tot je ‘m met dat digitale dashboard kunt bestellen. Maar wacht ook weer niet te lang, want deze Sqoda is weer zó appeltje-eitje dat je geen glazen bol nodig hebt om forse wachtlijsten te zien aankomen.

 

Reacties

  • Van Craen Willy heeft op 10 januari 2018 geschreven:

    Test rit gedaan met automaat 150 pk. benzine Zowel op goede als bar slechte weg.
    De wagen getest op draaicirkel , stuurvastheid ,optrek vermogen . Rijd gewoon prachtig en ik vergelijk dit met mijn 460L Lexus. Sterke aanrader en ook gekocht voor mijn vrouw met alle opties behalve koelkast..

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Van Craen Willy Reactie annuleren

(verplicht)