Zelfs na het emissieschandaal gaf de Volkswagen Groep diesel niet op. Niet alleen veel snelle Audi’s kregen nog een dieselmotor mee, maar ook snelle versies van Tsjechische SUV’s. De Skoda Kodiaq RS haalde 240 pk en 500 Nm uit een 2.0 TDI. Daarmee wist Sabine Schmitz (die nog dagelijks gemist wordt) nog het Nürburgring-record te vestigen voor de snelste zevenzitter. Een record dat hopelijk nog lang op haar naam blijft staan.
Hoewel Skoda stug bleef volhouden met diesel, is het nu tijd voor verandering. Het volledige aanbod van de Skoda Kodiaq is zojuist vernieuwd, inclusief de snelle RS. De 2.0 TDI maakte daarin plaats voor de 2.0 TSI, de benzinemotor die bijvoorbeeld ook in de Golf GTI ligt. De motor is 5 pk krachtiger, maar het aantal Nm wordt niet genoemd. De nieuwe prestatiecijfers zijn eveneens nog onbekend. De benzinemotor weegt in totaal 60 kilo minder dan de dieselmotor.
De Skoda Kodiaq facelift
Met de Skoda Kodiaq facelift sneuvelen niet alle dieselmotoren. Klanten mogen nog kiezen uit een 2.0 TDI met 150 of 200 pk. Voorwiel- en vierwielaandrijving zijn allebei mogelijk. Dan zijn er nog een 1,5-liter benzinemotor met 150 pk en een 2,0-liter benzinemotor met 190 pk. De lichtste benzinemotor krijgt een handbak, maar voor de krachtigere is er de DSG-automaat.
Nieuwe neus
Voor het eerst monteert Skoda full-led-koplampen op de Kodiaq. Daarnaast moet de SUV ruiger ogen dankzij een nieuwe grille, die zowel op de normale versies als op de RS zit. Ook zijn er nieuwe velgen te kiezen en kun je nieuwe geventileerde stoelen met een massagefunctie aanvinken in de optie lijst.
Verder zijn er talloze kleine wijzigingen zoals een nieuw stuur en een groter scherm voor de tellers. De prijzen zijn nog niet bekend – die volgen in mei wanneer de auto besteld kan worden. In juli arriveert de Skoda Kodiaq facelift in Nederland.
Auke heeft op 2 juli 2021 geschreven:
Hele Maal Niet Krachter
Auke heeft op 2 juli 2021 geschreven:
5pk is Helam Niet Krachter