
Dit is de eerste blik op de nieuwe Smart #3. Tenminste, als je vage schetsen van de nieuwe Smart niet meetelt. De grotere broer van de #1 kijkt hetzelfde als Bert van Ernie: constant met een fronsende blik alsof hij het ergens niet mee eens is. Misschien heeft het te maken met het feit dat je hem hashtag three moet noemen in plaats van hekje drie.
De Smart #3 ziet vandaag het levenslicht op de autoshow van Shanghai. In september komt hij deze kant op waarna hij in 2024 gelanceerd wordt. Helaas maakt Smart nog geen specificaties bekend, maar er is genoeg te bespreken over het ontwerp. Net als bij de #1 krijgt deze Smart een smalle lijn led-verlichting tussen de koplampen. Daarnaast keert de ‘haaienneus’ terug, net als het tweekleurige dak, de vorm van het achterlicht en de spoiler.
Het interieur van de Smart #3
Vanbinnen is er een 12,8-inch scherm in het midden en een volledig digitaal bestuurdersdisplay. Geluid komt uit 13 speakers van Beats en het dak laat een flinke dosis zonlicht naar binnen. Als je om wat voor reden dan ook kunstlicht wilt, kun je de sfeerverlichting in verschillende kleuren aanzetten. Als we eens kijken naar de foto van het interieur hier beneden, dan valt er een aantal zaken op aan het middenscherm.

Linksboven zie je een B-badge en vlak boven het vosje staat ‘Brabus Mode’. Deze hints wakkeren het vermoeden aan dat dit de Brabus-versie is van de Smart #3. Het batterijbalkje dat je op hetzelfde scherm ziet, suggereert dat de actieradius 415 kilometer is. Dat is iets minder dan de Smart #1 Premium die 440 kilometer ver komt. De #3 staat trouwens op hetzelfde platform als de #1, al is de nieuwe Smart wel wat langer zodat er meer ruimte in de cabine is. Wat dat alles mag gaan kosten, horen we ook pas later.
Meer van TopGear


Smart #3: 1e rij-indruk

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)
