
Wist je dat er heel kort zelfs een dieselversie van de vorige generatie Smart leverbaar was? Ja, toen was het echt een snelwegwaardige brommobiel. Tegenwoordig heeft Smart de peut in zijn volledigheid afgezworen en houdt ’t volledig bij één elektrische aandrijflijn.
De volledig elektrische Smart Fortwo en Forfour zijn nu gefacelift en hebben een stoerder uiterlijk gekregen. Ziet er goed uit. De elektrotechniek onderhuids blijft hetzelfde, wat betekent dat je zo’n 120 tot 130 kilometer ver komt op één lading en een topsnelheid haalt van 130 km/u.
De elektromotor in de Smart Fortwo-facelift en Forfour-facelift produceert 81 pk en 160 Nm koppel. De 0-100-sprint duurt respectievelijk 11,6 en 12,7 seconden. De 0 naar 60 km/u-sprint is indrukwekkender: 4,8 en 5,2 seconden. Stoplichtsprintjes in de stad zijn voor de Smart.
Niet alleen wat betreft de aandrijflijn gaat Smart de strijd aan met keuzestress. Het merk biedt slecht drie uitrustingniveau’s aan. Daarna hoef je enkel de lakkleur te kiezen en ben je klaar om te bestellen. De prijzen volgen op een later moment.
Ik wil een Smart Fortwo en Forfour met een benzinemotor
Dat kan, in het geval van de Forfour. Dan moet je een Renault Twingo kopen. Onderhuids zijn de Twingo en de Forfour exact hetzelfde, behalve dat het Franse merk (voorlopig) vasthoudt aan de benzinemotor. Voor een Smart Fortwo met een benzinemotor moet je de tweedehandsmarkt gaan afspeuren, want een nieuwe gaat er niet meer komen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Smart ForFour Brabus Xclusive

De 3 schokkendste modellen op de autoshow van Parijs

Lorinser maakt van je Smart een lauwe hatchback

Smart Forfour 71 pk

Smart Fortwo/Forfour: 1e rij-indruk

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

De Smart #5 is zwaarder en groter dan een Audi Q5

Smart #1 Brabus krijgt een bodykit en andere extra’s van … Brabus

Smart #3 review: Smart is de weg kwijt, en dat is zo erg nog niet

Smart #3: 1e rij-indruk

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro
