Wist je dat er heel kort zelfs een dieselversie van de vorige generatie Smart leverbaar was? Ja, toen was het echt een snelwegwaardige brommobiel. Tegenwoordig heeft Smart de peut in zijn volledigheid afgezworen en houdt ‘t volledig bij één elektrische aandrijflijn.
De volledig elektrische Smart Fortwo en Forfour zijn nu gefacelift en hebben een stoerder uiterlijk gekregen. Ziet er goed uit. De elektrotechniek onderhuids blijft hetzelfde, wat betekent dat je zo’n 120 tot 130 kilometer ver komt op één lading en een topsnelheid haalt van 130 km/u.
De elektromotor in de Smart Fortwo-facelift en Forfour-facelift produceert 81 pk en 160 Nm koppel. De 0-100-sprint duurt respectievelijk 11,6 en 12,7 seconden. De 0 naar 60 km/u-sprint is indrukwekkender: 4,8 en 5,2 seconden. Stoplichtsprintjes in de stad zijn voor de Smart.
Niet alleen wat betreft de aandrijflijn gaat Smart de strijd aan met keuzestress. Het merk biedt slecht drie uitrustingniveau’s aan. Daarna hoef je enkel de lakkleur te kiezen en ben je klaar om te bestellen. De prijzen volgen op een later moment.
Ik wil een Smart Fortwo en Forfour met een benzinemotor
Dat kan, in het geval van de Forfour. Dan moet je een Renault Twingo kopen. Onderhuids zijn de Twingo en de Forfour exact hetzelfde, behalve dat het Franse merk (voorlopig) vasthoudt aan de benzinemotor. Voor een Smart Fortwo met een benzinemotor moet je de tweedehandsmarkt gaan afspeuren, want een nieuwe gaat er niet meer komen.
Reacties