Smart Fortwo/Forfour: 1e rij-indruk

TopGear reed zojuist de gloednieuwe Smart Fortwo en Forfour. In ons januarinummer (halverwege december in de winkel) lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Smart Fortwo en Forfour
Uitvoering: Fortwo 90 pk en Forfour 71 pk
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: bewolkt en een graad of 15

Wat reden we?
De twee nieuwe Smarts die de komende tijd in hippe steden overal ter wereld furore gaan maken: de minuscule Fortwo en de wat ruimere Forfour.

Beviel het?
Prima. De Fortwo borduurt voort op het bekende revolutionaire Smart-idee: een lengte van slechts 2,69 meter waarvan 1,87 meter wielbasis, een bizar kleine draaicirkel (nee echt, bizár klein), bakken met veiligheidssystemen en een hip interieur leggen 'm mooi in het verlengde van z'n iconische voorganger. De Forfour, ooit een volledig op zichzelf staand model, is nu verworden tot een opgerekte versie van de Fortwo met eveneens een kleine driecilinder achterin en achterwielaandrijving. Doet dit je aan een andere a-segmenter denken? Dat kan kloppen: de Renault Twingo is het tweelingbroertje van de Forfour.

Nog bijzonderheden?
Vooraf was onze gedachte: waarom nog een Fortwo nemen als de Forfour, niet meer dan 80 centimeter langer en met plek voor vier, er nu zo dichtbij staat? Na de testritten moeten we dit herzien. De Fortwo is een uniek en charmant karretje dat in de stad een genot is qua vlotheid en wendbaarheid. Hij is er eindelijk met een normale handbak en is dankzij een geavanceerd onderstel comfortabeler dan ooit. De Forfour is een 'normalere' auto, minder eigenzinnig, en daarom vergeven we 'm z'n eigenaardigheden wat minder. Zo zitten we nogal op de bok (merkbaar hoger dan in de Fortwo), voelt de besturing wel erg kunstmatig en is de ruimte op de achterbank, vooral voor mensen met hoofden, ondermaats.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Wij reden de Fortwo met de fijne 90 pk turbo-driecilinder en een handgeschakelde vijfbak. Er is ook een versie zonder turbo met 71 pk; later volgt een instapper met 60 pk en wordt een automaat met dubbele koppeling een optie. Er zijn drie uitrustingsniveaus en qua personalisatie zijn, zoals steeds gebruikelijker, de mogelijkheden legio. De Forfour is er voorlopig alleen in een uitvoering met 71 pk en kent dezelfde guitige opties voor ex- en interieur. Hij is nauwelijks duurder dan z'n kleine evenbeeld: de prijzen beginnen bij 11.995 euro, tegen 10.795 euro voor de Fortwo. Vanaf 22 november zijn de nieuwe Smarts in de showroom te vinden.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Er was niet meer dan een bewogen stadsritje voor nodig om ons te doen vallen voor de nieuwe Smart Fortwo. Hij is slimmer en completer dan ooit, rijdt plezierig en is in de juiste uitvoering (zoals de matgrijze Prime met zwart leer) echt niet kinderachtig. Prijzig, dat wel, zeker voor een tweezittertje. De Forfour heeft zo z'n voordelen, zoals de achterdeuren die je tot bijna 90 graden kunt openen en de zitting van de achterbank die je op de vloer kunt opvouwen voor extra laadruimte, maar hij wist ons niet voor zich te winnen. De Twingo, hoewel simpeler, is ook goedkoper en karaktervoller.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken