Het snelheidsrecord op land staat op ruim 10.000 km/u

In handen van de Amerikaanse luchtmacht

snelheidsrecord op land
Foto('s): Lt. Heather Newcomb / US Air Force

Jij dacht dat de Thrust SSC snel was, met 1.228 km/u? Deze raket op wielen heeft weliswaar het snelheidsrecord op land in handen, maar er bestaat een voertuig dat nog een heel stuk sneller over het land raasde. Als je het tenminste een voertuig mag noemen. De Amerikaanse luchtmacht besloot in 2003 om een raket op wieltjes te zetten, plaatste het gevaarte op rails, stak de lont aan en pakte zo een snelheidsrecord op land.

4,8 kilometer in 6 seconden

De rocket sled, zoals de Amerikanen het noemden, was een viertraps raket met een lading van 87 kilo. Op de rails accelereerde de slee tot een snelheid van 10.385 km/u. Bijna tien keer zo snel als de Thrust SSC dus, en meer dan acht keer de snelheid van het geluid. Om de immense snelheid te bereiken, zaten er dertien raketten in de verschillende trappen. De locatie was de Holloman High Speed Test Track op een Amerikaanse luchtmachtbasis, met een lengte van 4,8 kilometer. Een groot deel van de rails ging door een buis met helium, wat zorgde voor minder luchtweerstand. Door de hoge snelheid legde de slee de 4,8 kilometer af in slechts 6,04 seconden.

Natuurlijk was deze lancering op rails niet alleen omdat de Amerikaanse luchtmacht iets te compenseren had. De raket werd afgevuurd om de impact van een ballistische raketinslag te simuleren. De energie die bij de impact vrijkwam, was te vergelijken met een personenauto die met 3.251 km/u een muur raakt.

Het snelheidsrecord op land

De test was een succes. Dat is ook maar goed ook, want er hing een prijskaartje van 750.000 dollar aan. Die kosten lijken flink, maar dit was een goedkopere optie dan het testen met een echte ballistische raket. Het leverde de Amerikaanse luchtmacht ook een officieel record op bij Guinness World Records. Het record staat in de boeken als het snelste voertuig op rails. Gelukkig lag er geen blaadje op de rails, anders had de hele test niet door kunnen gaan.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken