Enrico Galliera is een vriendelijke, onberispelijk geklede Italiaan en tevens de commercieel directeur bij Ferrari. Hij is verantwoordelijk voor de ongrijpbare XX-series. De track-only hypercars zijn voor eenvoudige stervelingen onbereikbaar en de prestaties zijn haast niet te bevatten. TopGear gaat bij Galliera op de koffie en praat kort met hem over een snellere Ferrari FXXK.

Geen straatlegale versie van de FXXK

Een aantal McLaren P1 GTR‘s is aangepakt om de openbare weg op te mogen. Binnenkort verschijnen er zelfs een klein aantal Aston Martin Vulcans op de straat. Ferrari vindt dat maar niets. ‘Onze FXXK’s zijn puur gemaakt om het circuit op te gaan. De ontwerpers hebben zo geen enkele restricties en doen geen concessies.’ Kopers van de FXXK laten hun track weapon ook achter bij Ferrari als ze hem niet gebruiken en hebben dus geen kans om er iets aan te veranderen. Verwacht dus geen Ferrari FXXK op de parkeerplaats bij de AH om de hoek.

Wél een snellere Ferrari FXXK

Na de FXX en de 599XX kwamen de Evoluzione-versies die nog sneller waren. Galliera zegt dat Ferrari een snellere versie van de FXXK overweegt: ‘Zodra onze technische afdeling een punt vindt waarop significant verbeterd kan worden, zullen we daarnaar kijken. Maar op dit moment hebben we dat nog niet. We zijn nu bezig met de productie van de laatste exemplaren. Zodra die geleverd zijn, gaan we kijken naar verbeterpunten.’

Geen FXXK op de Ring

Galliera zegt dat we noch van deze, noch van de snellere Ferrari FXXK een poging tot een Nürburgring-record hoeven te verwachten. ‘Het gaat niet om de snelste rondetijd, het gaat om het gevoel dat de auto je geeft’, vertelt Galliera. ‘Na een ritje in de FXXK moet je direct weten dat dit de auto is die je wilt hebben.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)