
Parkeer deze twee unieke Citroën SM’s in de parkeerkelder, en je kunt het met recht een SM-kelder noemen. Snap je niet wat we daarmee bedoelen, vraag het dan even aan je ouders. Zij zullen in ruil daarvoor vast wat vragen hebben over wat een TikTok is. We dwalen nu al af. Je kijkt naar de coolste combinatie van objecten die je vandaag gaat zien. Dit is namelijk de snelste Citroën ooit, een SM die 330 km/u haalde in 1987. Het record (dat officieel op 325 km/u staat) zou nog altijd in handen zijn van deze SM.
De snelste Citroën is niet Frans
De Citroën SM is het geestenkind van de Amerikanen Jerry en Sylvia Hathaway. Jerry werkte bij een Buick-dealer die in de jaren zeventig kort Citroën toevoegde aan het aanbod. Citroën was geen lang leven beschoren in Noord-Amerika, want de auto’s voldeden niet aan de veiligheidseisen. Toen Citroën verdween, startte Jerry de onderdelenwinkel SM World. Hij krijgt vast veel bezoekers die eigenlijk op zoek zijn naar iets anders. Leren bekleding, zullen we maar zeggen.
Een klant van SM World tipte Jerry en Sylvia dat de aerodynamische vorm van de SM perfect zou zijn voor een snelheidsrecord. Hun auto onderging een transformatie en de 3,0-liter V6 produceerde na de krachtkuur een goede 250 pk, goed voor een top van 225 km/u. Jerry was niet tevreden en monteerde twee turbo’s op de van Maserati afkomstige V6. Daarmee haalde de auto tijdens een kwalificatierit op de zoutvlaktes van Bonneville een snelheid van 330 km/u. Bij de recordrun haalde hij 325 km/u.
De trailer
Ergens in de jaren tachtig ging boeventuig er met de pick-up en trailer van Jerry vandoor. De Citroën SM lieten ze gelukkig staan. Jerry zag dit als een kans om iets unieks neer te zetten. Daarom bouwde hij een andere SM om tot trekvoertuig en boetseerde hij een op maat gemaakte trailer. Zelfs de aanhanger is voorzien van de befaamde hydraulische vering; zo kan de trailer zakken om de auto goed op te laden. De snelste Citroën SM ter wereld en de pick-up zijn nu als combinatie te koop.
Veilinghuis Gooding & Company verwacht dat de snelste Citroën ter wereld en zijn vervoersmiddel ergens tussen de 100.000 en 200.000 dollar zullen opleveren. Ga nog even op zoek naar de SM van Johan Cruijff en je hebt zonder twijfel de tofste SM-collectie ter wereld.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Citroën heeft het 100 jaar geprobeerd, maar vertrekt eindelijk uit dit land

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Maak me gek
Hij wint zelfs van een Lamborghini!
Even een kantekening bij het artikel, het was niet Jerry die het snelheidsrecord heeft gezet maar z’n vrouw
Klopt, maar Jerry was de 1e die sneller dan 200 mph reed met de auto:
But 154 wasn’t enough and the team continued to refine the car over the years, ultimately adding an AiResearch turbo to the mix that kicked the car over the 200 mph mark. Specifically, 200.002 in 1985.
From this place Jerry’s wife, Sylvia, took the wheel in 1987 and set the land speed record at 202.301 miles per hour.
From
After years of adversity, mostly due to inclement weather, Jerry was able to crack into the 200 MPH Club in 1985 and firmly position the SM World machine as the world’s fastest Citroën – a record it is believed to still hold. During the 1987 season Sylvia joined the 200 MPH Club with a qualifying run of 206.446 and a record run of 202.3 mph. This historic run set a class speed record that stood for 23 years.
Uit de advertentie tekst van Gooding & Co: