In alle eerlijkheid: dat de Toyota GR86 een klein robijntje van hoop is in het moeras van vuiligheid dat 2022 verder is, mag geen verrassing heten van het kaliber ‘stop de persen, dit breekt het internet’. Laat ik zelfs nog iets eerlijker zijn en bekennen dat ik onze Sportauto van het Jaar 2022, toen ik hem begin mei voor het eerst mocht rijden, niet echt met een open vizier heb benaderd.
Hij móést wat mij betreft geweldig zijn. Ik verwachtte dat ie niets minder dan fantastisch was. Ik eiste dat de overduidelijke minpuntjes van de GT86 – de TopGear Auto van het Jaar in 2012 – verholpen zouden zijn. En tien jaar later deed de GR86 gelukkig precies wat er van hem verlangd werd.
De verbeteringen
Op zijn bredere banden heeft ie een iets minder ‘uitgedaagde’ voetafdruk dan de vorige instapcoupé met achterwielaandrijving van Toyota. De carrosserie is even groot, maar de details zijn mooier – vooral de achterkant en die stoere swoosh in de sideskirt. Als je eenmaal zit, hoef je je niet langer in te houden om het door Toyota zelf ontworpen touchscreen voor z’n kanis te slaan; met Apple CarPlay en Android Auto kun je het huisgemaakte brouwsel nu gewoon compleet omzeilen.
Maar omdat Toyota zijn coupé wel nog steeds voorzag van glimmende, niet erg hoogwaardige plastics is de prijs nou ook weer niet gestegen naar niveaus waar iedereen meteen koortsdromen van krijgt. Omdat ie niet is opgezadeld met allerlei rijmodi en ingewikkelde settings, zit ie in Nederland (het blijft treurig dat we daar blij mee moeten zijn) ‘maar’ net boven de 60k; in België kun je al voor 34.600 euro instappen. Dat wil zeggen: als je er een te pakken kunt krijgen, want vergeet alle vergelijkingen die hem neerzetten als een ‘armeluis-Porsche’; de levertijden lachen inmiddels die van de GT3 RS in hun gezicht uit.
En terecht. Eindelijk heeft de Toyobaru-boxermotor genoeg koppel om het onderstel ook zonder allerlei onverantwoorde ‘Scandinavian flick’-toestanden uit te dagen. Hij maakt ook een minder zeurderig geluid en omdat ie niet langer op Prius-rubber staat, remt en stuurt ie een stuk beter.
Sportauto van het Jaar 2022, maar niet Auto van het Jaar
Hij had wederom Auto van het Jaar kunnen worden – als dat jaar 2016 of 2017 was geweest. Toyota’s nieuwe GR86 is een genot, maar is in feite een mengeling van licht verbeterde delen die één geniaal geheel maken. We zijn absoluut dolblij dat hij er is, maar het perfectioneren van het recept had niet zo lang hoeven en moeten duren. Het is nou ook weer geen ruimteschip, en raketkunde is het ook niet.
Reacties