
In alle eerlijkheid: dat de Toyota GR86 een klein robijntje van hoop is in het moeras van vuiligheid dat 2022 verder is, mag geen verrassing heten van het kaliber ‘stop de persen, dit breekt het internet’. Laat ik zelfs nog iets eerlijker zijn en bekennen dat ik onze Sportauto van het Jaar 2022, toen ik hem begin mei voor het eerst mocht rijden, niet echt met een open vizier heb benaderd.
Hij móést wat mij betreft geweldig zijn. Ik verwachtte dat ie niets minder dan fantastisch was. Ik eiste dat de overduidelijke minpuntjes van de GT86 – de TopGear Auto van het Jaar in 2012 – verholpen zouden zijn. En tien jaar later deed de GR86 gelukkig precies wat er van hem verlangd werd.
De verbeteringen
Op zijn bredere banden heeft ie een iets minder ‘uitgedaagde’ voetafdruk dan de vorige instapcoupé met achterwielaandrijving van Toyota. De carrosserie is even groot, maar de details zijn mooier – vooral de achterkant en die stoere swoosh in de sideskirt. Als je eenmaal zit, hoef je je niet langer in te houden om het door Toyota zelf ontworpen touchscreen voor z’n kanis te slaan; met Apple CarPlay en Android Auto kun je het huisgemaakte brouwsel nu gewoon compleet omzeilen.
Maar omdat Toyota zijn coupé wel nog steeds voorzag van glimmende, niet erg hoogwaardige plastics is de prijs nou ook weer niet gestegen naar niveaus waar iedereen meteen koortsdromen van krijgt. Omdat ie niet is opgezadeld met allerlei rijmodi en ingewikkelde settings, zit ie in Nederland (het blijft treurig dat we daar blij mee moeten zijn) ‘maar’ net boven de 60k; in België kun je al voor 34.600 euro instappen. Dat wil zeggen: als je er een te pakken kunt krijgen, want vergeet alle vergelijkingen die hem neerzetten als een ‘armeluis-Porsche’; de levertijden lachen inmiddels die van de GT3 RS in hun gezicht uit.
En terecht. Eindelijk heeft de Toyobaru-boxermotor genoeg koppel om het onderstel ook zonder allerlei onverantwoorde ‘Scandinavian flick’-toestanden uit te dagen. Hij maakt ook een minder zeurderig geluid en omdat ie niet langer op Prius-rubber staat, remt en stuurt ie een stuk beter.
Sportauto van het Jaar 2022, maar niet Auto van het Jaar
Hij had wederom Auto van het Jaar kunnen worden – als dat jaar 2016 of 2017 was geweest. Toyota’s nieuwe GR86 is een genot, maar is in feite een mengeling van licht verbeterde delen die één geniaal geheel maken. We zijn absoluut dolblij dat hij er is, maar het perfectioneren van het recept had niet zo lang hoeven en moeten duren. Het is nou ook weer geen ruimteschip, en raketkunde is het ook niet.
Meer van TopGear


Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)
