
In alle eerlijkheid: dat de Toyota GR86 een klein robijntje van hoop is in het moeras van vuiligheid dat 2022 verder is, mag geen verrassing heten van het kaliber ‘stop de persen, dit breekt het internet’. Laat ik zelfs nog iets eerlijker zijn en bekennen dat ik onze Sportauto van het Jaar 2022, toen ik hem begin mei voor het eerst mocht rijden, niet echt met een open vizier heb benaderd.
Hij móést wat mij betreft geweldig zijn. Ik verwachtte dat ie niets minder dan fantastisch was. Ik eiste dat de overduidelijke minpuntjes van de GT86 – de TopGear Auto van het Jaar in 2012 – verholpen zouden zijn. En tien jaar later deed de GR86 gelukkig precies wat er van hem verlangd werd.
De verbeteringen
Op zijn bredere banden heeft ie een iets minder ‘uitgedaagde’ voetafdruk dan de vorige instapcoupé met achterwielaandrijving van Toyota. De carrosserie is even groot, maar de details zijn mooier – vooral de achterkant en die stoere swoosh in de sideskirt. Als je eenmaal zit, hoef je je niet langer in te houden om het door Toyota zelf ontworpen touchscreen voor z’n kanis te slaan; met Apple CarPlay en Android Auto kun je het huisgemaakte brouwsel nu gewoon compleet omzeilen.
Maar omdat Toyota zijn coupé wel nog steeds voorzag van glimmende, niet erg hoogwaardige plastics is de prijs nou ook weer niet gestegen naar niveaus waar iedereen meteen koortsdromen van krijgt. Omdat ie niet is opgezadeld met allerlei rijmodi en ingewikkelde settings, zit ie in Nederland (het blijft treurig dat we daar blij mee moeten zijn) ‘maar’ net boven de 60k; in België kun je al voor 34.600 euro instappen. Dat wil zeggen: als je er een te pakken kunt krijgen, want vergeet alle vergelijkingen die hem neerzetten als een ‘armeluis-Porsche’; de levertijden lachen inmiddels die van de GT3 RS in hun gezicht uit.
En terecht. Eindelijk heeft de Toyobaru-boxermotor genoeg koppel om het onderstel ook zonder allerlei onverantwoorde ‘Scandinavian flick’-toestanden uit te dagen. Hij maakt ook een minder zeurderig geluid en omdat ie niet langer op Prius-rubber staat, remt en stuurt ie een stuk beter.
Sportauto van het Jaar 2022, maar niet Auto van het Jaar
Hij had wederom Auto van het Jaar kunnen worden – als dat jaar 2016 of 2017 was geweest. Toyota’s nieuwe GR86 is een genot, maar is in feite een mengeling van licht verbeterde delen die één geniaal geheel maken. We zijn absoluut dolblij dat hij er is, maar het perfectioneren van het recept had niet zo lang hoeven en moeten duren. Het is nou ook weer geen ruimteschip, en raketkunde is het ook niet.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
