
Ferrari 456 GT // € 60.000 – € 100.000
Wie kan de huil weerstaan van een Ferrari V12? De Ferrari 456 GT is de goedkoopste manier om zo’n stuk autogeschiedenis te rijden. Moeten er alarmbellen afgaan omdat met het aantal cilinders ook de hoeveelheid ellende weleens zou kunnen toenemen? TG’s merkexpert Roberto Grimaldi vindt van niet. ‘De V12 is een uiterst robuuste motor. Ja, hij heeft meer zaken waar je op moet letten, maar als hij goed is onderhouden, ga je er niet failliet aan. Je problemen beginnen pas als de korte lijst met reparatietjes een lange lijst wordt.’ Lekkende schokbrekers achter, de ECU’s van de airbag, en haperende elektronica in de cabine vallen in die categorie. En onderdelen zijn vaak peperduur. Neem eens een kijkje naar dit exemplaar.
Audi R8 V8 handbak // € 50.000 – € 80.000
Je was even vergeten dat de oorspronkelijke Audi R8 werd geleverd met een 4,2-liter V8 en een handgeschakelde, open zesbak, toch? Dit blijft een van de heerlijkste auto’s die Audi ooit heeft gemaakt: naast de traditionele bouwkwaliteit van de Noord-Beiers heeft de R8 de souplesse en de precisie van een grote Lotus Elise. Kijk uit voor lekkages van de magnetische dempers, die per stuk ongeveer 650 euro kosten. De voorremmen kunnen kromtrekken. De R8 verbruikt veel olie (een liter per 1.500 kilometer). En z’n zwierige neus heeft snel last van putjes door steenslag, dus controleer of het correctieve cosmetische werk zorgvuldig is uitgevoerd.
Honda NSX // € 40.000 – € 80.000
Afkomstig uit het tijdperk waarin Honda de F1 domineerde en altijd even met Ayrton Senna kon bellen voor advies; de Honda NSX is een technologische uitblinker. Het onderstel, de ophanging en de stoelframes zijn allemaal gemaakt van aluminium, net als het blok van de historische, 280 pk sterke 3,0-liter V6, die als een dolle doortrekt naar de rode lijn bij 8.000 tpm. Destijds werd de NSX gezien als een ‘vriendelijke’ supercar, wat betekende dat ie de eerste keer meteen startte en de versnellingsbak ook functioneerde als ie nog niet warm was. Maar tenzij je bent geboren met de geest van Senna, moet je oppassen voor het onverwachte en directe overstuur van de NSX. Hij verslindt achterbanden, maar verder zijn de kosten overzichtelijk.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Verkrachte Ferrari

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Als je in een NSX last hebt van onverwacht overstuur dat klopt er iets niet met de uitlijning.
Een goed uitgelijnde NSX is namelijk bijzonder neutraal in bochten.
Uiteraard wel rekening houden met het feit dat het een middenmotor auto is. Doordat het gewicht in het midden zit reageert de auto heel direct op stuurbewegingen.
Overigens is een NSX op zijn best met een maatje grotere banden, 215 op 17″ voor en 255 of 265 banden op 18″ achter. Staat de auto ook beter.
De eerste serie stond achter op 225 bandjes en dat was eigenlijk wel wat weinig.