
Ferrari 456 GT // € 60.000 – € 100.000
Wie kan de huil weerstaan van een Ferrari V12? De Ferrari 456 GT is de goedkoopste manier om zo’n stuk autogeschiedenis te rijden. Moeten er alarmbellen afgaan omdat met het aantal cilinders ook de hoeveelheid ellende weleens zou kunnen toenemen? TG’s merkexpert Roberto Grimaldi vindt van niet. ‘De V12 is een uiterst robuuste motor. Ja, hij heeft meer zaken waar je op moet letten, maar als hij goed is onderhouden, ga je er niet failliet aan. Je problemen beginnen pas als de korte lijst met reparatietjes een lange lijst wordt.’ Lekkende schokbrekers achter, de ECU’s van de airbag, en haperende elektronica in de cabine vallen in die categorie. En onderdelen zijn vaak peperduur. Neem eens een kijkje naar dit exemplaar.
Audi R8 V8 handbak // € 50.000 – € 80.000
Je was even vergeten dat de oorspronkelijke Audi R8 werd geleverd met een 4,2-liter V8 en een handgeschakelde, open zesbak, toch? Dit blijft een van de heerlijkste auto’s die Audi ooit heeft gemaakt: naast de traditionele bouwkwaliteit van de Noord-Beiers heeft de R8 de souplesse en de precisie van een grote Lotus Elise. Kijk uit voor lekkages van de magnetische dempers, die per stuk ongeveer 650 euro kosten. De voorremmen kunnen kromtrekken. De R8 verbruikt veel olie (een liter per 1.500 kilometer). En z’n zwierige neus heeft snel last van putjes door steenslag, dus controleer of het correctieve cosmetische werk zorgvuldig is uitgevoerd.
Honda NSX // € 40.000 – € 80.000
Afkomstig uit het tijdperk waarin Honda de F1 domineerde en altijd even met Ayrton Senna kon bellen voor advies; de Honda NSX is een technologische uitblinker. Het onderstel, de ophanging en de stoelframes zijn allemaal gemaakt van aluminium, net als het blok van de historische, 280 pk sterke 3,0-liter V6, die als een dolle doortrekt naar de rode lijn bij 8.000 tpm. Destijds werd de NSX gezien als een ‘vriendelijke’ supercar, wat betekende dat ie de eerste keer meteen startte en de versnellingsbak ook functioneerde als ie nog niet warm was. Maar tenzij je bent geboren met de geest van Senna, moet je oppassen voor het onverwachte en directe overstuur van de NSX. Hij verslindt achterbanden, maar verder zijn de kosten overzichtelijk.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Verkrachte Ferrari

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Waarom je vooral in de nacht goed moet op letten op de snelwegen rond Apeldoorn

Van deze goedkope SUV met veel vermogen werden er in 24 uur tijd meer dan 10.000 verkocht

Krijg de nieuwe TopGear Porsche Special als allereerste in handen!

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Als je in een NSX last hebt van onverwacht overstuur dat klopt er iets niet met de uitlijning.
Een goed uitgelijnde NSX is namelijk bijzonder neutraal in bochten.
Uiteraard wel rekening houden met het feit dat het een middenmotor auto is. Doordat het gewicht in het midden zit reageert de auto heel direct op stuurbewegingen.
Overigens is een NSX op zijn best met een maatje grotere banden, 215 op 17″ voor en 255 of 265 banden op 18″ achter. Staat de auto ook beter.
De eerste serie stond achter op 225 bandjes en dat was eigenlijk wel wat weinig.