
Ferrari 456 GT // € 60.000 – € 100.000
Wie kan de huil weerstaan van een Ferrari V12? De Ferrari 456 GT is de goedkoopste manier om zo’n stuk autogeschiedenis te rijden. Moeten er alarmbellen afgaan omdat met het aantal cilinders ook de hoeveelheid ellende weleens zou kunnen toenemen? TG’s merkexpert Roberto Grimaldi vindt van niet. ‘De V12 is een uiterst robuuste motor. Ja, hij heeft meer zaken waar je op moet letten, maar als hij goed is onderhouden, ga je er niet failliet aan. Je problemen beginnen pas als de korte lijst met reparatietjes een lange lijst wordt.’ Lekkende schokbrekers achter, de ECU’s van de airbag, en haperende elektronica in de cabine vallen in die categorie. En onderdelen zijn vaak peperduur. Neem eens een kijkje naar dit exemplaar.
Audi R8 V8 handbak // € 50.000 – € 80.000
Je was even vergeten dat de oorspronkelijke Audi R8 werd geleverd met een 4,2-liter V8 en een handgeschakelde, open zesbak, toch? Dit blijft een van de heerlijkste auto’s die Audi ooit heeft gemaakt: naast de traditionele bouwkwaliteit van de Noord-Beiers heeft de R8 de souplesse en de precisie van een grote Lotus Elise. Kijk uit voor lekkages van de magnetische dempers, die per stuk ongeveer 650 euro kosten. De voorremmen kunnen kromtrekken. De R8 verbruikt veel olie (een liter per 1.500 kilometer). En z’n zwierige neus heeft snel last van putjes door steenslag, dus controleer of het correctieve cosmetische werk zorgvuldig is uitgevoerd.
Honda NSX // € 40.000 – € 80.000
Afkomstig uit het tijdperk waarin Honda de F1 domineerde en altijd even met Ayrton Senna kon bellen voor advies; de Honda NSX is een technologische uitblinker. Het onderstel, de ophanging en de stoelframes zijn allemaal gemaakt van aluminium, net als het blok van de historische, 280 pk sterke 3,0-liter V6, die als een dolle doortrekt naar de rode lijn bij 8.000 tpm. Destijds werd de NSX gezien als een ‘vriendelijke’ supercar, wat betekende dat ie de eerste keer meteen startte en de versnellingsbak ook functioneerde als ie nog niet warm was. Maar tenzij je bent geboren met de geest van Senna, moet je oppassen voor het onverwachte en directe overstuur van de NSX. Hij verslindt achterbanden, maar verder zijn de kosten overzichtelijk.
Meer van TopGear


Nieuw: TopGear Ferrari Special!

Verkrachte Ferrari

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Als je in een NSX last hebt van onverwacht overstuur dat klopt er iets niet met de uitlijning.
Een goed uitgelijnde NSX is namelijk bijzonder neutraal in bochten.
Uiteraard wel rekening houden met het feit dat het een middenmotor auto is. Doordat het gewicht in het midden zit reageert de auto heel direct op stuurbewegingen.
Overigens is een NSX op zijn best met een maatje grotere banden, 215 op 17″ voor en 255 of 265 banden op 18″ achter. Staat de auto ook beter.
De eerste serie stond achter op 225 bandjes en dat was eigenlijk wel wat weinig.