Ferrari 456 GT // € 60.000 – € 100.000
Wie kan de huil weerstaan van een Ferrari V12? De Ferrari 456 GT is de goedkoopste manier om zo’n stuk autogeschiedenis te rijden. Moeten er alarmbellen afgaan omdat met het aantal cilinders ook de hoeveelheid ellende weleens zou kunnen toenemen? TG’s merkexpert Roberto Grimaldi vindt van niet. ‘De V12 is een uiterst robuuste motor. Ja, hij heeft meer zaken waar je op moet letten, maar als hij goed is onderhouden, ga je er niet failliet aan. Je problemen beginnen pas als de korte lijst met reparatietjes een lange lijst wordt.’ Lekkende schokbrekers achter, de ECU’s van de airbag, en haperende elektronica in de cabine vallen in die categorie. En onderdelen zijn vaak peperduur. Neem eens een kijkje naar dit exemplaar.
Audi R8 V8 handbak // € 50.000 – € 80.000
Je was even vergeten dat de oorspronkelijke Audi R8 werd geleverd met een 4,2-liter V8 en een handgeschakelde, open zesbak, toch? Dit blijft een van de heerlijkste auto’s die Audi ooit heeft gemaakt: naast de traditionele bouwkwaliteit van de Noord-Beiers heeft de R8 de souplesse en de precisie van een grote Lotus Elise. Kijk uit voor lekkages van de magnetische dempers, die per stuk ongeveer 650 euro kosten. De voorremmen kunnen kromtrekken. De R8 verbruikt veel olie (een liter per 1.500 kilometer). En z’n zwierige neus heeft snel last van putjes door steenslag, dus controleer of het correctieve cosmetische werk zorgvuldig is uitgevoerd.
Honda NSX // € 40.000 – € 80.000
Afkomstig uit het tijdperk waarin Honda de F1 domineerde en altijd even met Ayrton Senna kon bellen voor advies; de Honda NSX is een technologische uitblinker. Het onderstel, de ophanging en de stoelframes zijn allemaal gemaakt van aluminium, net als het blok van de historische, 280 pk sterke 3,0-liter V6, die als een dolle doortrekt naar de rode lijn bij 8.000 tpm. Destijds werd de NSX gezien als een ‘vriendelijke’ supercar, wat betekende dat ie de eerste keer meteen startte en de versnellingsbak ook functioneerde als ie nog niet warm was. Maar tenzij je bent geboren met de geest van Senna, moet je oppassen voor het onverwachte en directe overstuur van de NSX. Hij verslindt achterbanden, maar verder zijn de kosten overzichtelijk.
MvM heeft op 6 oktober 2018 geschreven:
Als je in een NSX last hebt van onverwacht overstuur dat klopt er iets niet met de uitlijning.
Een goed uitgelijnde NSX is namelijk bijzonder neutraal in bochten.
Uiteraard wel rekening houden met het feit dat het een middenmotor auto is. Doordat het gewicht in het midden zit reageert de auto heel direct op stuurbewegingen.
Overigens is een NSX op zijn best met een maatje grotere banden, 215 op 17″ voor en 255 of 265 banden op 18″ achter. Staat de auto ook beter.
De eerste serie stond achter op 225 bandjes en dat was eigenlijk wel wat weinig.