Even een woordje advies vooraf: als je aan het thuisfront belooft dat je ‘rustig aan doet’ op de Nürburgring en vervolgens trots een foto presenteert waar je met twee of vier wielen van de grond komt, dan roept dat toch bepaalde vragen op. Vooraf dus even de verwachtingen managen voordat je voor het kiekje gaat. Ons advies vooraf: ga niet van start het met idee om met een springfoto op de Nürburgring naar huis te gaan. Slinger je PlayStation of Xbox aan en ga daar kijken of je de auto met vier wielen van de grond krijgt. Dat is een stuk makkelijker. Anders mag je gelijk door voor de Gouden Ananas, en dat wil je ook niet hebben.
En als we toch bezig zijn met advies geven, eerst even dit. Tijdens Touristenfahrten-dagen is de baan vrij toegankelijk voor iedereen met een rijbewijs en straatlegale auto, maar dat betekent niet dat het per definitie veilig is. Nee, de Nürburgring is een gevaarlijke baan die eist met respect behandeld te worden. Bereid je auto voor met goede banden en remmen en draag een goede helm. Een (halve) rolkooi kan nooit kwaad. Oefen vooraf veel en doe de eerste ronden rustig aan. Pas als je een goede auto hebt, genoeg ervaring en de omstandigheden zijn juist, is een springfoto op de Nürburgring iets waar je voor kunt gaan.
Oké papa, waar worden die springfoto’s genomen?
Veel mensen denken dat het de befaamde Flugplatz is, maar dat is niet zo. Ken je die bocht waarvan bijzonder veel crashfilmpjes op YouTube staan? Dat is Brünnchen, ook wel de YouTube-bocht genoemd. Die gaat eerst naar beneden en naar rechts, en dan naar boven en weer naar rechts. Aan de linkerhand ligt een grindbak, en daar gaan een hoop mensen de fout in. Als je Brünnchen hebt overleefd, dan ga je dus een stuk omhoog, waarna je linksaf en weer omlaag moet. Dat stuk heet Pflanzgarten. Het is heuvelafwaarts met een paar heel lichte bochten. Je kunt daar in vrijwel elke auto een hoop tempo maken. Onder aan Pflanzgarten zit een hobbeltje, waarna een bocht naar rechts volgt.
De truc is (afhankelijk van de auto, en nogmaals: doe dit lekker digitaal) om je voet stijf op het gas te houden tot het hobbeltje. Dan zul je heel kort nét voor de bocht van de grond komen. De fotografen in die bocht staan daar vrijwel elke dag en kunnen precies hun plaatje timen. Niet veel later staat jouw auto op RaceTracker, de site waar alle foto’s van de Touristenfahrten staan. Er zijn genoeg voorbeelden van auto’s met weinig vermogen die hun wielen van de grond krijgen, vaak met de neus iets naar voren gekanteld. Dit zijn vaak ervaren rijders met goede remmen. Belangrijk, want direct na de sprong moet je voor de bocht in de ankers.
Reacties