Er is zo lang gespeculeerd: komt ie niet, komt ie wel, en krijgt ie dan een lullige Fiat-dieselmotor? Gisteren kwam op de autoshow van New York het verlossende woord: ja, hij komt, en ondanks al het CO2-geneuzel van de laatste tijd heeft ie nog gewoon keihard en onbeschaamd een 8,4-liter V10 aan boord. Ha!
Eén dingetje: hij heet geen Dodge meer, maar SRT (dat staat voor Street and Racing Technology). Het nieuwe losgeslagen performance brand van Chrysler gaat de Viper als vlaggenschip voeren. Ons maakt het niet zo veel uit hoe ie in de VS heet, als ze ‘m aan deze kant van de plas maar niet als Lancia Monte Carlo gaan slijten.
De compleet nieuwe Viper wordt met de hand in Detroit gebouwd en komt er in drie uitvoeringen: als ‘normale’ Viper (noem dit maar eens normaal), als luxere Viper GTS en als circuitgerichte GTS-R, die ook in American Le Mans-serie in actie zal gaan komen. Zoals het hoort heeft de Viper een handgeschakelde zesbak, van Tremec. De 8.4 V10 is op vele vlakken verbeterd en levert in de straatauto’s 649 pk en 813 Nm. Dat is meer koppel dan welke andere turbo- of compressorloze sportwagen dan ook, dat je het even weet.
De Viper is 50 procent stijver dan zijn voorganger en is volgestouwd met koolstofvezel en aluminium om het gewicht binnen de perken te houden. Voor het eerst is het beest ook uitgerust met watjessystemen als stabiliteitscontrole, maar gelukkig kan dat uitgeschakeld worden zodat je ouderwets de hooligan kunt uithangen. Ook hebben de Amerikanen zich nu eens bekommerd om zaken als afwerking en luxe uitstraling; zo is er touchscreen navigatie en infotainment, Harman Kardon-audio, en werd voor de ontwikkeling van de stoelen hetzelfde bedrijf ingeschakeld dat ook het zitmeubilair van Ferrari en Maserati levert. En dan de kers op de taart: een launchcontrol-knop op het stuur waarmee je elk verkeerslicht in grote rookwolken achter je kunt laten. Yiihaaa!
Wanneer en of de Viper ook naar Europa komt – en voor welke prijs dat dan zou zijn – is nog niet bekend. Maar, man oh man, we kunnen niet wachten om ‘m te rijden.
Reacties