De Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale is geen Alfa

Een van de coolste moderne Alfa's kwam voort uit... iets heel anders

Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale
Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale

In 2010 bestond Alfa Romeo 100 jaar. Zagato maakte, op verzoek van een verzamelaar, een one-off schoonheid om dit heuglijke feit te vieren. Het was de schitterende TZ3 Corsa, bedoeld als indirecte opvolger van de TZ en TZ2 uit de jaren zestig. De circuitauto vond z’n basis in de 8C Competizione en liet menig exotische shooting brake-liefhebber in zijn slaap wanhopig woelen van onmacht.

Een jaar later had Zagato het lumineuze idee om nog eens negen TZ3’s te maken; straatversies, welteverstaan. Maar om hier nou negen 8C’s voor te verknippen… Voor de Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale gooide het designhuis het over een andere boeg.

Een ongelikte basis

Alsof ze wilden inspelen op Fiats op handen zijnde overname, pakte Zagato een Chrysler-product als canvas: de Dodge Viper. ‘De eerste Amerikaanse Alfa Romeo’, zo noemden ze de TZ3 Stradale. Niet per se een verkooptactiek waar wij voor zouden vallen, maar oké.

Achter het gaspedaal vind je geen gemartelde twin-cam viercilinder, maar een 8,4 liter grote V10 om je planken mee van dik hout te zagen. De Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale heeft 610 pk en evenveel koppel als een huis dat aan een ketting over de rand van een ravijn bungelt. De motor draait ruim 6.000 toeren en is gekoppeld aan een handgeschakelde Tremec-zesbak met de tactiele schakeleigenschappen van een ijzeren staaf in een teil met rotsblokken.

Het stalen buizenframe van de Viper bleef ongemoeid. De imposante, platte carrosserie – inclusief de kenmerkende, afgekapte Kamm-kont – werd uit koolstofvezel opgetrokken en eroverheen gedrapeerd. De link met de oorspronkelijke TZ3 Corsa werd visueel gelegd, maar daarmee is alles gezegd. De TZ3 Stradale is meer bruut dan mooi.

Dolle prestaties voor de Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale

Zagato pakte niet zomaar een Viper bij de kladden: het gaat om de scherpe, circuitklare ACR. De prestaties moeten dan ook imposant zijn. Zo’n Viper gaat van 0 naar 96 km/u in 3,3 seconden en heeft een top van 309 km/u. De TZ3 is lichter en heeft minder luchtvangende spoilers, maar ook iets minder vermogen.

De Alfa Romeo Zagato TZ3 Stradale is een van de meest verzamelwaardige Alfa’s van de afgelopen jaren. Door zijn beperkte oplage, maar vooral ook door zijn… bijzondere opzet. De laatste keer dat we er een te koop zagen, was in 2014, toen een dealer in Californië 700.000 dollar vroeg voor een donkergrijze TZ3. Inmiddels zul je, mocht je een eigenaar treffen die aan zijn exemplaar niet zo gehecht is, wel iets meer centjes mee moeten nemen.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws