Oh, het is aan. Naast de Hennessey Venom F5 mengt Shelby Supercars zich nu ook in de strijd. Het doel: de snelste zijn. America first, dus. Na jaren – nee, serieus, járen – toont SSC (opnieuw) de Tuatara. Komt ie nu dan echt?
Waar de twin-turbo V8 van Hennessey het doet met 1.600 pk, gaat de SSC Tuatara ervandoor met 1.775 pk. Dat vermogen halen ze uit een relatief kleine 5,9-liter V8 die tot 8.800 toeren per minuut draait. Dat getal haalt de SSC Tuatara op E85 flexfuel. Op reguliere brandstof is het ‘slechts’ 1.370 pk. De Amerikaanse hypercar weegt slechts 1.247 kilo.
Met een wrijvingscoëfficiënt van slechts 0,279 is de Tuatara de gladste van het stel – die waarde ligt lager dan die van de Chiron, Agera én Venom. En een lage luchtweerstand is cruciaal op snelheden richting de 500 km/u. Combineer dat met het angstaanjagende vermogen en het geringe gewicht en we kunnen gerust spreken op een heuse kanshebber. Áls het ding er ooit echt komt.
PaUL heeft op 27 augustus 2018 geschreven:
Dit prototype ziet er behoorlijk realistisch uit en is veel fraaier dan alle huidige McLarens.