
Oh, het is aan. Naast de Hennessey Venom F5 mengt Shelby Supercars zich nu ook in de strijd. Het doel: de snelste zijn. America first, dus. Na jaren – nee, serieus, járen – toont SSC (opnieuw) de Tuatara. Komt ie nu dan echt?
Waar de twin-turbo V8 van Hennessey het doet met 1.600 pk, gaat de SSC Tuatara ervandoor met 1.775 pk. Dat vermogen halen ze uit een relatief kleine 5,9-liter V8 die tot 8.800 toeren per minuut draait. Dat getal haalt de SSC Tuatara op E85 flexfuel. Op reguliere brandstof is het ‘slechts’ 1.370 pk. De Amerikaanse hypercar weegt slechts 1.247 kilo.
Met een wrijvingscoëfficiënt van slechts 0,279 is de Tuatara de gladste van het stel – die waarde ligt lager dan die van de Chiron, Agera én Venom. En een lage luchtweerstand is cruciaal op snelheden richting de 500 km/u. Combineer dat met het angstaanjagende vermogen en het geringe gewicht en we kunnen gerust spreken op een heuse kanshebber. Áls het ding er ooit echt komt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear




SSC Tuatara toch wel de snelste auto



SSC reageert op aantijgingen over recordvideo



Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara



De eerste SSC Tuatara is hier



SSC Tuatara



SSC Tuatara Aggressor: 2.200 pk



SSC Tuatara toch wel de snelste auto



SSC reageert op aantijgingen over recordvideo



Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara



De eerste SSC Tuatara is hier



SSC Tuatara


Max Verstappen drift met de Ford Supervan 4 en Mustang Mach-E 1400


Jenson Button gaat met deze NASCAR Camaro meedoen aan de 24 uur van Le Mans


Brengt een drone je straks McDonald’s in de file? Daar wordt aan gewerkt


Gasten vinden Chevrolet Camaro in kelder van Italiaanse horrorvilla


Na Tesla verlaagt ook Ford de prijzen, maar in Nederland zit het net even anders


Gaat Ford F1-motoren leveren aan Red Bull? Deze week weten we meer



Lamborghini Invencible en Auténtica zijn de laatste V12’s zonder hybride


Dit koolstofvezelpakket voor de Porsche 911 Turbo S is vrij kostbaar


De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag


Rijden met de Porsche 911 Dakar in de woestijn en in de sneeuw


Deze SR10 XXR is een nog snellere Radical


De Bizzarrini Giotto is een Italiaanse supercar zoals die zou moeten zijn



Lamborghini Invencible en Auténtica zijn de laatste V12’s zonder hybride


Waarom is er geen maximumsnelheid op de Duitse Autobahn? En waarom hier wel?


Piet liet zijn hondje chippen bij de dierenarts: ‘Snuffel loopt ineens veel harder’


Zo zorg je er simpel voor dat het volumeknopje altijd omhoog wijst (bij je gewenste volume)


De Mercedes GLE is er nu alleen nog maar als hybride


PaUL heeft op 27 augustus 2018 geschreven:
Dit prototype ziet er behoorlijk realistisch uit en is veel fraaier dan alle huidige McLarens.