
Shelby SuperCars bevestigt dat ze een zeer bijzondere gast meenemen naar de Monterey Car Week in augustus. Onder de Californische zon zal de SSC Tuatara voor het eerst te zien zijn. Shelby geeft wat plaagfoto’s vrij, maar voor jouw kijkplezier hebben we de oude witte conceptauto van stal gehaald en in de galerij gezet.
De SSC Tuatara is namelijk de langverwachte hypercar die in 2011 voor het eerst zijn gezicht liet zien. Toen beloofde opperhoofd Jerod Shelby (die net als Christian von Koenigsegg een zeer aerodynamisch hoofd heeft) nog een ongeëvenaard lage luchtweerstand en een wegligging voor op het circuit.
De SSC Tuatara verslaat ‘met gemak’ het huidige snelheidsrecord van de Koenigsegg Agera RS. Dat betekent dat de nieuwe hypercar ten minste 450 km/u moet rijden. In 2011 werd nog een top van 444 km/u beloofd.
Nieuwe specificaties van de SSC Tuatara zijn niet bekend. Zeven jaar geleden zou de Amerikaanse hypercar 1.368 pk pulken uit een 6,9-liter V8. Verwacht iets soortgelijks, plus een beetje. Een paar kilometer per uur extra klinkt niet veel, maar bij dergelijke snelheden kost dat een hoop vermogen.
Waarom ‘SSC Tuatara’?
De Nederlandse vertaling van Tuatara is brughagedis. Geen enkel ander dier heeft een snellere moleculaire verandering (evolutie) ondergaan dan de brughagedis. Destijds heel toepasselijk, omdat de SSC Ultimate Aero al na drie jaar doorontwikkeld werd tot de Tuatara.
Nu staat de ontwikkeling echter al een lange tijd stil en is de andere typering voor de brughagedis meer van toepassing. De hagedis valt namelijk onder de categorie levende fossielen. Dat is een wetenschappelijke term. Zoek het maar op.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


SSC Tuatara toch wel de snelste auto

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

De eerste SSC Tuatara is hier

SSC Tuatara

SSC Tuatara Aggressor: 2.200 pk

SSC Tuatara toch wel de snelste auto

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

De eerste SSC Tuatara is hier

SSC Tuatara

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
