Raketten, elektrische auto’s, geintjes in boordcomputers en vlammenwerpers staan allemaal op het lijstje van dingen die Elon Musk kan waarderen. In zijn andere lijstje staan files in Los Angeles, de Securities and Exchange Commission en kritische journalisten.
Voor een van deze ergernissen besloot hij een bedrijf te beginnen, The Boring Company, om tunnels te graven. Nee, niet om journalisten in op te sluiten, maar om die nare bovengrondse files te vermijden. De eerste testtunnel in Hawthorne is nu klaar.
‘Loopy’, zoals de tunnel liefkozend heet, is 1,8 kilometer lang en breed genoeg voor één auto. Met speciale uitklapbare wielen blijft een auto netjes op koers in de tunnel en moeten snelheden tot 240 km/u mogelijk zijn. Voor deze test bleef de topsnelheid van de Tesla Model X steken op 85 km/u.
Het speciale uitklapmechanisme kun je volgens Musk in de toekomst onder de meeste elektrische auto’s laten monteren voor zo’n 200 tot 300 dollar. Zijn doel is om een grote tunnel onder Los Angeles aan te leggen. Op belangrijke plaatsen komen liften voor de tunnel. Fietsers en voetgangers kunnen op speciale treintjes stappen voor 1 dollar per rit.
The Boring Company: zo is het om door de tunnel te gaan
Reacties