
Audi heeft de handdoek al geworpen wat de R8 met V10-motor betreft. De achterwielaangedreven GT-uitvoering is de laatste R8 voordat de supercar elektromotoren krijgt. Toch komt nu deze speciale R8 voorbij op de Nürburgring en op de wegen eromheen. Komt er nog een afscheidsmodel van de R8 V10? Nee, niet van Audi, maar wel van tuning-vriendjes Scherer Sport en Abt Sportsline.
Het prototype dat je in de video onderaan de pagina ziet, is waarschijnlijk een Audi R8 die is omgebouwd tot R8 LMS GT2. In 2019 introduceerde Audi de R8 LMS GT2 als racespeeltje voor miljonairs. De V10 werd naar 640 pk gepusht waarmee hij de sterke Audi LMS ooit werd. Klanten betaalden 338.000 euro voor de circuitauto. Uiteraard mocht de echte LMS GT2 niet de openbare weg op.
Nu bundelen Scherer Sport en Abt Sportsline hun krachten voor een LMS GT2-achtige R8 voor op de openbare weg. Abt ken je waarschijnlijk al van de aangepaste Audi’s en tegenwoordig ook van verstandige campers en omgebouwde elektrische werkbusjes. Scherer daarentegen richt zich vooral op racen met de R8, RS 3, Cupra Leon en Porsche 911. Ze maken ook tune-pakketten voor straat-Audi’s.
De straatlegale Audi R8 LMS GT2 op de Nürburgring
Naar verluidt zou dit samenwerkingsmodel een straatlegale versie van de racer moeten worden op basis van een normale R8. Hoe de auto door de keuring komt met zijn aero-flapjes op de voorbumper en gigantische achtervleugel, is voor ons een raadsel. Alhoewel, de 911 GT3 RS mag ook gewoon de A67 op. Trouwens, die luchthapper, lijkt die niet heel erg op die van de Zonda R? Of van de AMG One misschien?
Heel veel meer is er voorlopig niet bekend over de speciale R8. We blijven het wel voor je in de gaten houden. Check hieronder zijn voorzichtige meters op een vochtige Nordschleife. Coureur Frank Stippler heeft bij het uitrijden van de pits al moeite om het vermogen naar het natte wegdek te brengen. Overigens klinkt de 5,2-liter V10 nog altijd zalig. Luister maar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


We hebben de Audi R8 niet genoeg gewaardeerd toen ie nog leefde, en nu is ie dood

Audi gaat geen leuke auto’s meer bouwen voor de liefhebber

HGP Audi R8 heeft bijna twee keer zo veel pk als origineel

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

Vergeet elektrisch rijden: Een gebruikte Audi R8 is nu goedkoper dan een gangbare EV

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Abt komt met een elektrische speedboot met meer dan 600 pk

VIDEO: De Abt XGT is de straatlegale racer die Audi niet durfde te bouwen

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
