Hemeltje. Dit is de Lanzante P1 GTR-18, en is het niet het meest sensationele dat je deze hele week hebt gezien? Voordat we doorratelen over de kleurstelling, eerst wat achtergrondinformatie. Raceteam Lanzante zat achter de overwinning van de McLaren F1 GTR op de 24 Uur van Le Mans in 1995. Indrukwekkend, maar misschien nog indrukwekkender was dat ze daarna een setje F1 GTR ‘Longtails’ converteerden voor straatgebruik. Officieel heten deze langere F1’s de GTR-97’s, aangezien ze er ook in 1997 mee raceten.
Toen de McLaren P1 GTR zijn neus liet zien, kon Lanzante zich niet inhouden en plakten ze hier ook een kenteken op na de nodige aanpassingen. Het waren, ondanks de APK-plicht, nog altijd volwaardige raceauto’s. Lazante wilde meer en kwam toen met de P1 LM, een nog extremere versie met 1.000 pk en 40 procent meer downforce. Het werd de snelste straatauto op de Nürburgring; 14 seconden sneller dan de Porsche 918 Spyder.
Op het Goodwood Festival of Speed 2018 toonde Lanzante de P1 GT, een P1 met aangepast koetswerk en een langere staart. Deze Longtail ging naar een verzamelaar in het Midden-Oosten. Omdat dit een one-off was, had Lanzante een andere naam nodig toen er meer gegadigden aanklopten. Daarom is hier de McLaren P1 GTR-18, inclusief de langere achterkant én een kenteken. Het eerste exemplaar is afgewerkt in de prachtige kleuren van Gulf Team Davidoff.
Alle zes exemplaren dragen een retrojasje, gebaseerd op diverse McLaren F1’s uit de jaren negentig. Lanzante geeft auto’s die uit het P1 GTR Driving Program komen en niet meer gebruikt worden een tweede leven op de straat. Bij elke auto levert Lanzante twee headsets met een intercom in de kleuren van de auto, zodat de inzittenden gewoon met elkaar kunnen babbelen. Handig voor het zondagsritje.
Reacties