
Toen de Subaru Levorg trots werd onthuld op de Salon van Genève in 2015 wezen wij van TopGear er al vriendelijk op dat, als je het achterstevoren las, de prachtige volzin ‘GROVEL, U R A BUS’ (‘KRUIP, JE BENT EEN BUS’) verscheen. Daar werd de meneer van Subaru erg overstuur van, en het is tussen de Levorg en ons eigenlijk nooit meer goed gekomen.
Dat lag niet helemaal alleen aan ons. Kijk, de Levorg moest de spirituele opvolger zijn van Subaru’s briljante Legacy Spec B, een zalige sleeper van een snelle station uit de jaren nul, die niet alleen serieus hard ging, maar ook dankzij z’n rallygenen serieus goed op de weg lag.
De Levorg was geen Legacy
En als je óns nou graag overstuur wilt maken, moet je ons vooral zo’n heerlijk power-understatement beloven, om ons vervolgens op te zadelen met een verward, lethargisch rotzooitje. Want dat was de Levorg: niet de sneltrein die hij had kunnen en moeten zijn, maar een boemeltje op zijn best.
Bij de lancering doneerde de enig leverbare motor, een 1.6 benzine met turbo, 170 pk’s die nergens zin in hadden. Over een sprintje naar 100 km/u deed je een seconde of negen. Later besloot Subaru dat zelfs 170 pk al gevaarlijk excessief was en ruilden ze de turbomotor voor een nog slapper, natuurlijk aangezogen apparaat.
Het ergst was nog: die magere kracht moest zich naar de wielen vechten via een CVT, het soort versnellingsbak dat ongeveer even hard ‘performance’ schreeuwt als Burger King ‘haute cuisine’. Kruipen hebben we nooit gedaan voor de Levorg, maar een bus, dat was ie.
De Subaru Levorg werd in Nederland maar 115 keer nieuw verkocht
De verkoopcijfers in Nederland waren om te janken. In het eerste jaar verkochten ze 42 modellen (waarschijnlijk inclusief dealer-demo’s). Het jaar daarna was het beste jaar voor de Levorg in Nederland ooit met 52 stuks. Toen stortte het in naar vijftien stuks en daarna na zes stuks. In 2019 verkocht Subaru er nog maar eentje. Als je nog eens een exclusief model zoekt in Nederland, kijk dan eens naar de Levorg.
Meer van TopGear


Subaru Levorg STI Concept is een BPM-topper in spe

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium Lineartronic CVT

Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Ik begrijp soms niet wat journalisten verwachten. Je koopt hem niet voor jezelf.
Oke.. als je had verwacht dat je in een krachtpatser zou rijden.. helaas.
Maar deze verwachting had ik niet bij de aanschaf van mijn levorg. Ik zocht een nette betrouwbare stationcar die een tikkeltje ondeugend was kwa uiterlijk.
(Als ik een auto voor de buurman zou kopen kost ik wel een onbetrouwbare vw golf.)
En de verwachtingen maakte hij waar en hij trekt lekker vlot op in combinatie met het sym-awd. Ziet sportief uit en ook nog eens praktisch kwa formaat. Daarnaast is de auto zeer rijk uitgerust.
Enig puntje van kritiek is dat wat slappe vering.