Toen de Subaru Levorg trots werd onthuld op de Salon van Genève in 2015 wezen wij van TopGear er al vriendelijk op dat, als je het achterstevoren las, de prachtige volzin ‘GROVEL, U R A BUS’ (‘KRUIP, JE BENT EEN BUS’) verscheen. Daar werd de meneer van Subaru erg overstuur van, en het is tussen de Levorg en ons eigenlijk nooit meer goed gekomen.
Dat lag niet helemaal alleen aan ons. Kijk, de Levorg moest de spirituele opvolger zijn van Subaru’s briljante Legacy Spec B, een zalige sleeper van een snelle station uit de jaren nul, die niet alleen serieus hard ging, maar ook dankzij z’n rallygenen serieus goed op de weg lag.
De Levorg was geen Legacy
En als je óns nou graag overstuur wilt maken, moet je ons vooral zo’n heerlijk power-understatement beloven, om ons vervolgens op te zadelen met een verward, lethargisch rotzooitje. Want dat was de Levorg: niet de sneltrein die hij had kunnen en moeten zijn, maar een boemeltje op zijn best.
Bij de lancering doneerde de enig leverbare motor, een 1.6 benzine met turbo, 170 pk’s die nergens zin in hadden. Over een sprintje naar 100 km/u deed je een seconde of negen. Later besloot Subaru dat zelfs 170 pk al gevaarlijk excessief was en ruilden ze de turbomotor voor een nog slapper, natuurlijk aangezogen apparaat.
Het ergst was nog: die magere kracht moest zich naar de wielen vechten via een CVT, het soort versnellingsbak dat ongeveer even hard ‘performance’ schreeuwt als Burger King ‘haute cuisine’. Kruipen hebben we nooit gedaan voor de Levorg, maar een bus, dat was ie.
De Subaru Levorg werd in Nederland maar 115 keer nieuw verkocht
De verkoopcijfers in Nederland waren om te janken. In het eerste jaar verkochten ze 42 modellen (waarschijnlijk inclusief dealer-demo’s). Het jaar daarna was het beste jaar voor de Levorg in Nederland ooit met 52 stuks. Toen stortte het in naar vijftien stuks en daarna na zes stuks. In 2019 verkocht Subaru er nog maar eentje. Als je nog eens een exclusief model zoekt in Nederland, kijk dan eens naar de Levorg.
Miguel heeft op 13 augustus 2023 geschreven:
Oke.. als je had verwacht dat je in een krachtpatser zou rijden.. helaas.
Maar deze verwachting had ik niet bij de aanschaf van mijn levorg. Ik zocht een nette betrouwbare stationcar die een tikkeltje ondeugend was kwa uiterlijk.
(Als ik een auto voor de buurman zou kopen kost ik wel een onbetrouwbare vw golf.)
En de verwachtingen maakte hij waar en hij trekt lekker vlot op in combinatie met het sym-awd. Ziet sportief uit en ook nog eens praktisch kwa formaat. Daarnaast is de auto zeer rijk uitgerust.
Enig puntje van kritiek is dat wat slappe vering.