
Emissie-eisen sturen oudgedienden met bosjes gedwongen met pensioen. V12-motoren sneuvelen links en rechts, atmosferische motoren bestaan haast niet meer en het halve a-segment staat zelfs op het punt te verdwijnen. De oude 2,0- en 2,5-liter boxermotoren van Subaru werden vorig jaar ook de laan uit gestuurd. De nieuwe regels dwingen autofabrikanten om efficiëntere motoren te introduceren, maar gelukkig betekent dat niet altijd dat ze minder krachtig zijn.
Volgens Forbes komt Subaru in 2021 met de volgende WRX STi, die met een nieuwe 2,4-liter viercilinder boxermotor komt. De turbomotor is een doorontwikkeling van de FA24-motor, die nu in een grote zevenzits SUV ligt. De platte viercilinder produceert zo’n 400 pk en 480 Nm, dat is 100 pk meer dan de oude 2,5-liter boxer. De bron van Forbes meldt niets over hybridetechniek, maar gezien de nieuwe e-Boxers kunnen we ons heel goed voorstellen dat de WRX STi ook een klein zetje krijgt van een elektromotor.
Subaru leverde sinds 1989 de viercilinder turbo-boxer in de Subaru WRX en WRX STi. De motorinhoud varieerde van 2,0 tot 2,5 liter. Door de jaren heen werd de rallymotor voornamelijk aangepast voor meer vermogen, maar werd hij nauwelijks zuiniger of efficiënter. Het was in Nederland zo erg dat de prijs van de Subaru verdubbelde en uiteindelijk trok het merk hier de stekker uit de auto. In de rest van de wereld is de WRX STi nu ook bezig met het afscheidstournee. De Viziv Concept hierboven geeft alvast een voorproefje van de nieuwe.
Eén reactie op “’Subaru WRX STi met boxermotor en 400 pk onderweg’”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Je kunt in de nieuwe Subaru WRX een cd-speler laten monteren, maar de prijs hangt van iets vreemds af

Travis Pastrana gaat rallyrijden voor Subaru in deze WRX-rallyauto

Subaru WRX STi met Ferrari V8 klinkt hemels

Tweedehands JDM-auto? Met deze drie maak je Han trots

Travis Pastrana’s Gymkhana-Subaru is bestickerd

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Legendarische rallyauto voor de straat (die ooit heel goedkoop was in Nederland) keert terug

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Een van de slechtste auto’s ooit gebouwd gaat een comeback maken (en nu wil je ‘m wel)

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Merk dat niet gelooft in achterruiten, heeft een nogal gênant probleem

De olieprijs daalt enorm, maar waarom merk ik daar aan de pomp niets van?

Een icoon dat behouden moet blijven en nooit volledig electrisch mag worden a.u.b.