Emissie-eisen sturen oudgedienden met bosjes gedwongen met pensioen. V12-motoren sneuvelen links en rechts, atmosferische motoren bestaan haast niet meer en het halve a-segment staat zelfs op het punt te verdwijnen. De oude 2,0- en 2,5-liter boxermotoren van Subaru werden vorig jaar ook de laan uit gestuurd. De nieuwe regels dwingen autofabrikanten om efficiëntere motoren te introduceren, maar gelukkig betekent dat niet altijd dat ze minder krachtig zijn.

Volgens Forbes komt Subaru in 2021 met de volgende WRX STi, die met een nieuwe 2,4-liter viercilinder boxermotor komt. De turbomotor is een doorontwikkeling van de FA24-motor, die nu in een grote zevenzits SUV ligt. De platte viercilinder produceert zo’n 400 pk en 480 Nm, dat is 100 pk meer dan de oude 2,5-liter boxer. De bron van Forbes meldt niets over hybridetechniek, maar gezien de nieuwe e-Boxers kunnen we ons heel goed voorstellen dat de WRX STi ook een klein zetje krijgt van een elektromotor.

Subaru leverde sinds 1989 de viercilinder turbo-boxer in de Subaru WRX en WRX STi. De motorinhoud varieerde van 2,0 tot 2,5 liter. Door de jaren heen werd de rallymotor voornamelijk aangepast voor meer vermogen, maar werd hij nauwelijks zuiniger of efficiënter. Het was in Nederland zo erg dat de prijs van de Subaru verdubbelde en uiteindelijk trok het merk hier de stekker uit de auto. In de rest van de wereld is de WRX STi nu ook bezig met het afscheidstournee. De Viziv Concept hierboven geeft alvast een voorproefje van de nieuwe.

Reacties

  • TG heeft op 25 februari 2020 geschreven:

    Een icoon dat behouden moet blijven en nooit volledig electrisch mag worden a.u.b.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)