Als het gaat om rallyauto’s voor de straat, is de Subaru Impreza een van de meest legendarische. Dat komt niet alleen door de looks, prestaties, het geluid of de rijeigenschappen. Nee, een van de meest bijzondere dingen aan de Subaru Impreza GT Turbo was diens prijs: die schommelde rond de 50.000 gulden. Fast forward naar 15 jaar later en de rappe Impreza (als WRX STI) was juist extreem duur, vooral vanwege de BPM. Dat zal met deze nieuwe WRX STI S210 niet anders zijn.

De laatste generatie die wij in Nederland konden kopen, kostte minimaal 97.500 euro, waarvan het leeuwendeel BPM is. Daarna verdween de STI niet alleen in Nederland van de markt, maar overal ter wereld. Er was wel een WRX en iets hetere varianten, maar niet een échte WRX STI. Tot nu dan, want de rallylegende is terug in de vorm van de WRX STI S210.

Muziek in de oren

De naam S210 zal bij liefhebbers meteen bekend in de oren klinken. Van elke generatie heeft Subaru een S-model gemaakt en dat is vaak de dikste STI Normaal gesproken neemt STI het de normale WRX STI als basis, maar nu dus de WRX S4 STI Sport R Executive. De WRX STI S210 heeft een 2,4-liter boxermotor met turbo, goed voor 300 pk en 375 Nm. Dat is 25 pk en 26 Nm meer dan de reguliere WRX. Waar dat vermogen vroeger indrukwekkend was in een C-segment sedan, valt het tegenwoordig niet meer zo op.

Dat vermogen gaat helaas niet naar een handbak, zoals vroeger. Nee, in plaats daarvan heeft deze auto een continu variabele transmissie (CVT). In feite lijkt het op het systeem dat bekend werd door de Dafjes van vroeger. Overigens omschrijft Subaru dat zelf niet zo, ze noemen het zelf de ‘Subaru Performance Transmission’, net zoals acrylprothese ook beter klinkt dan kunstgebit. Prestatiecijfers verklapt Subaru nog niet, maar gezien het gewicht van 1.640 kilo moet je niet te veel verwachten.

Verdere aanpassingen Subaru WRX STI S210

Gelukkig gaat het niet alleen om snelheid in een rechte lijn. Zo is het onderstel aanzienlijk stijver gemaakt en zijn er diverse verstevigingen aangebracht aan het chassis. Er zijn specifieke veren en adaptieve dempers (van ZF). De remmen zijn afkomstig van Brembo (voor 18 inch, achter 17 inch in diameter). De gesmede 9×19 inch velgen zijn geproduceerd door de Japanse tak van BBS. Tenslotte is er een STI-bodykit met diepe voorbumper, sideskirts en een heftige achtervleugel, zoals het hoort op een STI.

Lees ook: Subaru WRX STI met Ferrari V8 klinkt hemels

In het interieur zien we twee koolstofvezelkuipstoelen van Recaro. Deze firma ging onlangs kopje-onder, maar mag nu een doorstart maken. De stoelen zijn bekleed met nappaleer, de rest met gewoon leer of kunstleer. Ook zijn diverse delen bekleed met een stofje genaamd BRIN NAUB, wat een soort variant op alcantara is (Alcantara is eigenlijk een merknaam). Subaru gaat 500 stuks van de WRX STI S210 bouwen. Geen enkel exemplaar daarvan komt naar Nederland en met de strikte BPM-regels is dat maar goed ook.

Reacties

  • Mike2727 heeft op 14 januari 2025 geschreven:

    Leuk stuk, maar ik denk dat de remmen wel wat kleiner zijn dat wat jullie aangeven
    18 inch voor 17 inch achter (?) en dat met 19 inch wielen lijkt mij niet te kloppen

    Mvg
    Mike

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)