
Aston Martin heeft een paar jaren achter de rug die je zou kunnen omschrijven als ‘lastig’. Zo wisten ze ternauwernood hun achtste faillissement te ontlopen, met dank aan een reddingsactie geleid door zakenman en miljardair Lawrence Stroll.
Nu staan Stroll en een nieuwe CEO (voormalig AMG-baas Tobias Moers) aan het hoofd van het merk, en Mercedes heeft zijn volgende generatie technologie aangeboden in ruil voor een aandeel van 20 procent. Aston heeft eindelijk de ademruimte die het nodig heeft om zich te kunnen concentreren op het binnenharken van flink wat centen met hun allereerste SUV.
De DBX is belangrijk
We heten de DBX welkom. Hij moet goede zaken doen, écht goede zaken, als ze bij Aston de komende paar jaar het licht aan willen houden. Hij werd ontwikkeld toen het allemaal nog (min of meer) goed ging en heeft nu de taak om het merk weer winstgevend te maken. Je kunt met recht stellen dat er een hoop gewicht rust op de schouders van elke DBX die uit de fabriek in St. Athan, Wales komt rollen. Het is dus best fijn voor Aston dat het een erg goed ding is.
Het vermogen komt van dezelfde 4,0-liter Mercedes-V8 als in de DB11 en Vantage ligt, hier 550 pk sterk. Dat klinkt vrij bescheiden als je bedenkt dat z’n tegenstrevers ruim 600 pk hebben, zelfs al doet ie 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden en haalt ie ruim 290 km/u. Maar sinds wanneer draaien Aston Martins (behalve misschien de Valkyrie) om droge getallen?
Wat zo geweldig is aan de DBX, is dat ie aanvoelt als een Aston Martin. Hij is charmant en onderscheidt zich van de concurrentie. Hij is een vakkundige interpretatie van Astons DNA in de vorm van een grote, luxueuze performance-SUV waaraan het bedrijf misschien eindelijk iets aan zal kunnen verdienen. Het is hem gegund om succesvol te zijn.
Meer van TopGear


Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Aston Martin viert nu al dit F1-jaar met deze DBX 707 AMR23 Edition

Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
