
Aston Martin heeft een paar jaren achter de rug die je zou kunnen omschrijven als ‘lastig’. Zo wisten ze ternauwernood hun achtste faillissement te ontlopen, met dank aan een reddingsactie geleid door zakenman en miljardair Lawrence Stroll.
Nu staan Stroll en een nieuwe CEO (voormalig AMG-baas Tobias Moers) aan het hoofd van het merk, en Mercedes heeft zijn volgende generatie technologie aangeboden in ruil voor een aandeel van 20 procent. Aston heeft eindelijk de ademruimte die het nodig heeft om zich te kunnen concentreren op het binnenharken van flink wat centen met hun allereerste SUV.
De DBX is belangrijk
We heten de DBX welkom. Hij moet goede zaken doen, écht goede zaken, als ze bij Aston de komende paar jaar het licht aan willen houden. Hij werd ontwikkeld toen het allemaal nog (min of meer) goed ging en heeft nu de taak om het merk weer winstgevend te maken. Je kunt met recht stellen dat er een hoop gewicht rust op de schouders van elke DBX die uit de fabriek in St. Athan, Wales komt rollen. Het is dus best fijn voor Aston dat het een erg goed ding is.
Het vermogen komt van dezelfde 4,0-liter Mercedes-V8 als in de DB11 en Vantage ligt, hier 550 pk sterk. Dat klinkt vrij bescheiden als je bedenkt dat z’n tegenstrevers ruim 600 pk hebben, zelfs al doet ie 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden en haalt ie ruim 290 km/u. Maar sinds wanneer draaien Aston Martins (behalve misschien de Valkyrie) om droge getallen?
Wat zo geweldig is aan de DBX, is dat ie aanvoelt als een Aston Martin. Hij is charmant en onderscheidt zich van de concurrentie. Hij is een vakkundige interpretatie van Astons DNA in de vorm van een grote, luxueuze performance-SUV waaraan het bedrijf misschien eindelijk iets aan zal kunnen verdienen. Het is hem gegund om succesvol te zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Aston DBX vs Bentayga V8 vs Urus vs Cayenne

De F1-safetycar komt in 2021 ook van Aston Martin

Rijke klanten haten elektrische auto’s, willen alsnog een V8 (of V12)

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Speed Week 2024: coupés op het circuit

Speed Week 2024: Aston Martin Valkyrie over het circuit

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Volvo XC90 T8 AWD Plug-in Hybrid: kan ie nog meekomen met de concurrentie (review)

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

Waarom je echt geen stoeprandschade wilt rijden met de velgen van de Ferrari Purosangue

Deze elektrische auto rijdt (verrassend genoeg) het het verst als het ijskoud is

BMW XM Label Red: hoe rijdt de minst subtiele auto van dit moment? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook
