
Aston Martin heeft een paar jaren achter de rug die je zou kunnen omschrijven als ‘lastig’. Zo wisten ze ternauwernood hun achtste faillissement te ontlopen, met dank aan een reddingsactie geleid door zakenman en miljardair Lawrence Stroll.
Nu staan Stroll en een nieuwe CEO (voormalig AMG-baas Tobias Moers) aan het hoofd van het merk, en Mercedes heeft zijn volgende generatie technologie aangeboden in ruil voor een aandeel van 20 procent. Aston heeft eindelijk de ademruimte die het nodig heeft om zich te kunnen concentreren op het binnenharken van flink wat centen met hun allereerste SUV.
De DBX is belangrijk
We heten de DBX welkom. Hij moet goede zaken doen, écht goede zaken, als ze bij Aston de komende paar jaar het licht aan willen houden. Hij werd ontwikkeld toen het allemaal nog (min of meer) goed ging en heeft nu de taak om het merk weer winstgevend te maken. Je kunt met recht stellen dat er een hoop gewicht rust op de schouders van elke DBX die uit de fabriek in St. Athan, Wales komt rollen. Het is dus best fijn voor Aston dat het een erg goed ding is.
Het vermogen komt van dezelfde 4,0-liter Mercedes-V8 als in de DB11 en Vantage ligt, hier 550 pk sterk. Dat klinkt vrij bescheiden als je bedenkt dat z’n tegenstrevers ruim 600 pk hebben, zelfs al doet ie 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden en haalt ie ruim 290 km/u. Maar sinds wanneer draaien Aston Martins (behalve misschien de Valkyrie) om droge getallen?
Wat zo geweldig is aan de DBX, is dat ie aanvoelt als een Aston Martin. Hij is charmant en onderscheidt zich van de concurrentie. Hij is een vakkundige interpretatie van Astons DNA in de vorm van een grote, luxueuze performance-SUV waaraan het bedrijf misschien eindelijk iets aan zal kunnen verdienen. Het is hem gegund om succesvol te zijn.
Meer van TopGear


Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Aston Martin viert nu al dit F1-jaar met deze DBX 707 AMR23 Edition

Aston Martin DBX 707 review: is extra snelheid wel wat de luxe SUV nodig heeft?

Aston Martin DBX707 is de krachtigste, maar zonder V12

DMC Aston Martin DBX heeft 808 pk en bakkebaarden

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De TopGear Aston Martin Special is uit!

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

De Eco-held van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla
