Kijken wiens subwoofer het hardst gaat, opscheppen over het aantal pk’s (zonder bewijs, uiteraard) en vertellen hoe hard je ermee hebt gereden. Het is de meeting die je kent, voornamelijk in de buurt van het restaurant met de gouden bogen. Maar wat als het budget iets toereikender is dan een opgepepte Civic of een sissende Subaru? Dan kom je uit bij de Supercar Owners Circle. Zij pakken het iets anders aan.

Dit is de crème de la crème van de autobijeenkomsten. De groep van meer dan 80 supercars neemt jaarlijks een van ‘s werelds mooiste hotels over –  dit jaar The Chedi in Andermatt, Zwitserland – om samen afgezette wegen in de Alpen onveilig te maken, een fles bubbels te ontkurken en te bespreken welke voetbalclub ze volgend jaar gaan opkopen. Dit jaar was de vijfde editie van de Supercar Owners Circle, en dat mocht extra gevierd worden.

De klassiekers

De F40 die je hier ziet, is niet zomaar een F40, maar een hardcore raceversie die luistert naar de naam F40LM. Hij imponeert met een agressievere voor- en achtervleugel, grotere remmen, verbeterde ophanging, een versterkt chassis en een raceversnellingsbak. Daarnaast verwijderde Ferrari het kleine beetje interieur om gewicht te besparen. Ook een prijzige 288 GTO is aanwezig bij de Supercar Owners Circle, net als een F50.

Jag-fans kunnen hun hart ophalen bij de nieuwe D-type. Inderdaad, de nieuwe. De racer met een lange neus is onderdeel van een gelimiteerde herproductie van de 25 stuks. Dit is de nieuwste trend onder prominente merken met waardige historische iconen. Zijn hoogtepunten beleefde de D-type in de jaren vijftig. Toen won hij driemaal op rij de 24 Uur van Le Mans (1955, 1956 en 1957).

Om je vingers bij af te likken

Niet jouw ding? Wat dacht je dan van een Bugatti Grand Sport L’Or Blanc. Alleen die naam kost je al heel wat spaarvarkens. Deze auto met porseleinen Bugatti-badge is een waar kunststuk. Over zeldzaamheden gesproken, wat vind je van de Ferrari 599 GTZ Nibbio Zagato?

Met als basis een 599 GTB is de auto, zoals de naam al zegt, aangepast en gerestyled door het Italiaanse Zagato. Het origineel is gebouwd in 2007, maar Zagato bewerkte de auto pas tien jaar later. Slechts negen stuks zagen ooit het levenslicht.

Waar er meer van zijn gemaakt, is de Aston Martin One-77. Deze circa 1,5 miljoen euro kostende Aston weet met zijn 760 pk sterke V12 binnen 3,7 seconden de 100 km/u aan te tikken. Een schoonheid van een auto die de James Bond in je naar boven haalt.

De snelheidsduivels

Laten we de Koeningsegg Regera niet vergeten – de 1.500 pk sterke, 664 kilo wegende, 402 km/u snelle hybride hypercar. Het vermogen komt uit een 5,0-liter twin-turbo V8, dezelfde als die in de Agera RS. Maar dat was niet genoeg. De Zweden voegden er nog eens drie elektromotoren aan toe (een op de voorwielen, een op de achterwielen en een op de krukas).

Ook zijn broertje, de One:1, is van de partij. Deze hypercar gaat van 0 naar 300 km/u en terug naar 0 binnen 18 seconden. Dat zal vast iets te maken hebben met de 1.358 pk. En, je had het vast al geraden: de pk/gewichtsverhouding bedraagt 1 op 1.

Ook Pagani is aanwezig, met onder meer met de Huayra Imola. Deze Halloween-achtige supercar heeft een aerodynamisch upgrade en grotere wielen ten opzichte van de oude Huayra. Je hoeft niet bang te zijn voor verdrinking in deze Huayra, dankzij zijn snorkel op het dak.

De vreemde eendjes in de bijt

Een auto die we ook terugzien, is de Zenvo TSR-S. Inderdaad, dat ding met die gekke spoiler. Tja, je moet iets als je zoveel geld hebt en onderscheidend wilt zijn. Zijn V8 twin-supercharged motor zorgt voor een topsnelheid van 325 km/u. En dan rem je aan voor een bocht, stuur je in en zie je in je spiegel de spoiler de andere kant op gaan.

Daarnaast is er een echte vakantieganger mee naar Zwitserland. Hij heeft gekozen voor een Mercedes 300 SL Roadster. Gezellig, picknicken in de Alpen terwijl de duurste auto’s voorbij komen. En je picknick-spullen heb je altijd bij je in de houten kist die achterop de auto zit. Wij kunnen ons minder leuke dingen voorstellen.

Wat ons nog meer aanspreekt, is de deurloze Dallara Stradale. Deurloos? Ja, deurloos, want dat zou hem te zwaar maken volgens Dallara. Het is simpelweg een raceauto die je meeneemt naar de Duitse snelweg en eens flink tekeer laat gaan. Of, zoals deze straatcoureurs, in de Zwitserse Alpen.

Er rijdt ook een Lancia mee. Of ja, een supercar geïnspireerd op de Lancia Stratos. Afgelopen jaar maakte het Italiaanse Manifattura Automobili Torino (MAT) bekend dat ze 25 exemplaren gaan produceren van hun opnieuw uitgevonden Lancia Stratos. Er zullen drie versies worden gemaakt: de supercar voor de normale weg, de GT-raceauto en een rallyversie. Laatstgenoemde was er ook bij in Zwitserland.

Scroll nog eens door de afbeeldingen heen, en nog eens, en nog eens. Wedden dat het je niet verveelt? Aan de organisatie van de Supercar Owners Circle: stuur ons volgend jaar even een mailtje…

Foto’s: Keno Zache & Alex Penfold

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)