De productie van de elektrische Rimac C_Two, met gezichtsherkenning en een maximumsnelheid van 415 km/u, is nog niet eens begonnen. Daarom voelt het nog een beetje voorbarig om over toekomstige modellen te praten. Toch kunnen we hier nu niet omheen. En we zijn niet de enigen: de CEO van het bedrijf, Mate Rimac, denkt altijd tien stappen vooruit. Hij zit al met zijn gedachten bij de volgende supercar van Rimac.

Wanneer we hem ernaar vragen, verzekert hij ons ervan dat zijn bedrijf niet mee zal gaan in de fascinatie die de autowereld heeft voor snelle SUV’s. ‘Wijzelf? Nee. Wij maken geen performance-SUV. Dat is zeker’, zegt hij. Dat stelt ons in ieder geval gerust. Het betekent echter niet dat hij niet begrijpt waarom die auto’s gemaakt worden.

‘Als een zakelijk besluit kan ik het wel begrijpen. Uiteindelijk kun je de fans tevredenstellen, of je kunt zorgen dat je bedrijf blijft bestaan. Waar kies je dan voor? Je kiest om te overleven.’ Hij geeft toe dat een performance-SUV in de kern net zo relevant is als een sportauto. ‘Wie heeft ze écht nodig? Geen van beide is een praktische optie.’

‘Sta je woorden bij met acties’

‘Ik denk dat het een reactie is op de markt’, voegt Mate toe. ‘Je kunt de vraag van de markt niet negeren. Maar performance-auto’s gaan er niet uit. Je kunt vandaag de dag nog steeds een Lotus Exige kopen. Hoeveel mensen kopen ook daadwerkelijk een Lotus Exige?’ Hij schudt zijn hoofd een keer. ‘Als je klaagt over performance-SUV’s, ga dan je gang en koop een Lotus Exige. Onderneem dan ook actie om je woorden bij te staan. De keuze is er nog steeds.’

Het gesprek gaat over op Aston Martin, een bedrijf waar Mate erg dicht bij staat, en de onlangs onthulde DBX. ‘Oké, je kunt ervan houden of niet, maar tegelijkertijd maken ze ook de Valhalla. Dat is naar mijn mening een geweldige auto. Hij is puur gemaakt voor het circuit, het is eigenlijk een Formule 1-auto voor op de openbare weg.’

De samenwerkingen met merken als Porsche en Hyundai stellen hem in staat om interessante elektrische auto’s te bouwen, maar voor zijn eigen merk is de toekomst duidelijk. ‘De auto’s die zij maken, verschillen sterk van die van ons. De volgende modellen van Rimac worden tweezits supercars.’

De nieuwe supercar van Rimac wordt innoverend

‘Er zal zeker innoverende techniek aan te pas komen. We hebben een aantal ideeën over hoe we de nieuwe supercar van Rimac zo innoverend mogelijk kunnen maken. Vooral op het gebied van aerodynamica. Ik wil lichtere auto’s maken’, voegt hij eraan toe.

Het testen van de C_Two is begonnen en we zien de uiteindelijke productieversie op de autoshow van Genève in 2020. Dat productiemodel zal een wereld van verschil zijn met wat we tot nu toe hebben gezien. Het vermogen zal niet meer gestegen zijn, omdat a) 1.913 pk al behoorlijk wat is, en b) Mate opmerkt dat het behalen van dit vermogen al een lastige target was.

De nieuwe supercar van Rimac moet fantastisch worden om in te rijden. ‘Het doel was om een goed presterende auto te maken die ook comfortabel, betrouwbaar en krachtig is, en eenvoudig te gebruiken. Met een geweldige gebruikersomgeving. Goede infotainment, verbondenheid, torque-vectoring, autonomie, enzovoorts.’ Dus dat wordt nog een aardige klus. ‘Ik ben al een hoop zaken aan het afvinken’, lacht Mate. Dat belooft wat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear