De SUV is een enorm populair autotype tegenwoordig. Het begon ooit als een trend in de VS, maar tegenwoordig willen wij Nederlanders allemaal ook ‘hoog zitten’. We denken dat een grote auto veilig is en het ziet er lekker stoer uit. Maar er zit ook een nadeel aan: SUV’s komen vaak de keuring niet door. Dat stelt AutoBild naar aanleiding van een rapport van het eveneens Duitse TÜV.

De Duitse TÜV-keuring is een stuk strenger dan onze APK. De auto’s die ze bespreken kunnen echter ook gewoon bij ons in Nederland en België geleverd. Dus het is zeker interessante data voor ons Nederlanders en Belgen. In het rapport van de TÜV valt op dat veel SUV met moeite door de keuring komen en een opvallend hoog defectpercentage hebben. Aan de hand van alle data kunnen ze zien waar de auto’s op afgekeurd worden.

Welke SUV’s komen niet door de keuring?

De TÜV deelt de auto’s in per leeftijdscategorie. In veel gevallen heeft de TÜV data van meerdere leeftijdscategorieën. In dat geval hebben we het hoogste percentage gekozen voor dramatisch effect. De volgorde is niet zozeer het afkeurpercentage, maar in hoeverre deze afstaat van het gemiddelde in de leeftijdscategorie. Zoals de Opel Crossland bijvoorbeeld: het afkeurpercentage lijkt laag, maar voor een auto van 4-5 jaar oud is het juist erg hoog.

ModelLeeftijdscategorieAfkeurpercentage
1Dacia Duster12-13 jaar35,6%
2Nissan Qashqai (J10)12-13 jaar28,1%
3BMW X5 (F15) X6 (F16)8-9 jaar17,9%
4BMW X1 (F48)6-7 jaar18,7%
5Kia Sportage (EL)12-13 jaar28,1%
6Opel Crossland (P7)4-5 jaar9,1%
7Dacia Duster4-5 jaar16,2%
8BMW X5 (G05) / X6 (G06)4-5 jaar14,4%
9Skoda Kamiq (NW)2-3 jaar9,6%
10Ford Kuga2-3 jaar9%
Bron: TÜV via AutoBild

Bij dit soort onderzoeken is het belangrijk meerdere dingen in het achterhoofd te houden. Ten eerste zegt een TÜV (of een APK) niet zoveel over de betrouwbaarheid. Met een ratelende distributieketting kan jouw SUV gewoon door de keuring komen. Ten tweede zijn niet alle afkeurpunten even erg. Dus een versleten banden en remmen betekent automatisch afkeur en is kostbaar om te verhelpen. Defecte kentekenverlichting is ook afkeur, maar goedkoop te fiksen.

Deze lijstjes zeggen niet alleen iets over de auto

Vervolgens is er nog een factor: de eigenaar van de auto. Vroeger zag je vaak auto’s als de Honda S2000, Porsche 911 en Jaguars hoog in dit soort overzichten staan. De reden daarvoor: eigenaren zijn er gek op en vertroetelen hem helemaal. Veel SUV’s zijn gewoon gebruiksvoorwerpen. Daarnaast zijn er ook enkele SUV’s die gekozen worden door een budgetbewust publiek. Denk aan de Dacia Duster, Skoda Kamiq en Nissan Qashqai.

Lees ook: Dit zijn de betrouwbaarste automerken van 2024, volgens onderzoek

In dat geval zijn het niet zozeer de auto’s die zwaar onder de maat zijn, maar de eigenaren die structureel te weinig aan onderhoud uitgeven. Tenslotte is er een ding dat los staat: kilometerstand. Het gaat puur om leeftijd. We kunnen ons voorstellen dat een BMW X5 en X6 vooral gekocht worden voor de lange afstanden. Die worden mogelijk intensiever gebruikt dan een Kuga en Sportage. Dus de inhoud van het overzicht klopt, maar zorg dat je de juiste context in het achterhoofd houdt.

3 reacties op “Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door”

  1. Wat zou het mooi zijn als er een overzicht komt gecorrigeerd voor kilometers, intensiteit van onderhoud, kilometerstand etc. Pas dan krijg je een goed beeld.

    • Helemaal waar, want om een keuring door te komen moet je jouw auto onderhouden. Het zegt meer over de eigenaar: misschien daar een profiel van maken ipv de auto de schuld te geven. In de Adac statistieken komen Dacia’s er altijd heel goed uit. Maar als iemand altijd maar remt en op zn remmen vindt de afkeuring apk plaats: tja… eigenlijk raar dat je dit moet uitleggen.

Geef een reactie

(verplicht)