De SUV is een enorm populair autotype tegenwoordig. Het begon ooit als een trend in de VS, maar tegenwoordig willen wij Nederlanders allemaal ook ‘hoog zitten’. We denken dat een grote auto veilig is en het ziet er lekker stoer uit. Maar er zit ook een nadeel aan: SUV’s komen vaak de keuring niet door. Dat stelt AutoBild naar aanleiding van een rapport van het eveneens Duitse TÜV.

De Duitse TÜV-keuring is een stuk strenger dan onze APK. De auto’s die ze bespreken kunnen echter ook gewoon bij ons in Nederland en België geleverd. Dus het is zeker interessante data voor ons Nederlanders en Belgen. In het rapport van de TÜV valt op dat veel SUV met moeite door de keuring komen en een opvallend hoog defectpercentage hebben. Aan de hand van alle data kunnen ze zien waar de auto’s op afgekeurd worden.

Welke SUV’s komen niet door de keuring?

De TÜV deelt de auto’s in per leeftijdscategorie. In veel gevallen heeft de TÜV data van meerdere leeftijdscategorieën. In dat geval hebben we het hoogste percentage gekozen voor dramatisch effect. De volgorde is niet zozeer het afkeurpercentage, maar in hoeverre deze afstaat van het gemiddelde in de leeftijdscategorie. Zoals de Opel Crossland bijvoorbeeld: het afkeurpercentage lijkt laag, maar voor een auto van 4-5 jaar oud is het juist erg hoog.

ModelLeeftijdscategorieAfkeurpercentage
1Dacia Duster12-13 jaar35,6%
2Nissan Qashqai (J10)12-13 jaar28,1%
3BMW X5 (F15) X6 (F16)8-9 jaar17,9%
4BMW X1 (F48)6-7 jaar18,7%
5Kia Sportage (EL)12-13 jaar28,1%
6Opel Crossland (P7)4-5 jaar9,1%
7Dacia Duster4-5 jaar16,2%
8BMW X5 (G05) / X6 (G06)4-5 jaar14,4%
9Skoda Kamiq (NW)2-3 jaar9,6%
10Ford Kuga2-3 jaar9%
Bron: TÜV via AutoBild

Bij dit soort onderzoeken is het belangrijk meerdere dingen in het achterhoofd te houden. Ten eerste zegt een TÜV (of een APK) niet zoveel over de betrouwbaarheid. Met een ratelende distributieketting kan jouw SUV gewoon door de keuring komen. Ten tweede zijn niet alle afkeurpunten even erg. Dus een versleten banden en remmen betekent automatisch afkeur en is kostbaar om te verhelpen. Defecte kentekenverlichting is ook afkeur, maar goedkoop te fiksen.

Deze lijstjes zeggen niet alleen iets over de auto

Vervolgens is er nog een factor: de eigenaar van de auto. Vroeger zag je vaak auto’s als de Honda S2000, Porsche 911 en Jaguars hoog in dit soort overzichten staan. De reden daarvoor: eigenaren zijn er gek op en vertroetelen hem helemaal. Veel SUV’s zijn gewoon gebruiksvoorwerpen. Daarnaast zijn er ook enkele SUV’s die gekozen worden door een budgetbewust publiek. Denk aan de Dacia Duster, Skoda Kamiq en Nissan Qashqai.

Lees ook: Dit zijn de betrouwbaarste automerken van 2024, volgens onderzoek

In dat geval zijn het niet zozeer de auto’s die zwaar onder de maat zijn, maar de eigenaren die structureel te weinig aan onderhoud uitgeven. Tenslotte is er een ding dat los staat: kilometerstand. Het gaat puur om leeftijd. We kunnen ons voorstellen dat een BMW X5 en X6 vooral gekocht worden voor de lange afstanden. Die worden mogelijk intensiever gebruikt dan een Kuga en Sportage. Dus de inhoud van het overzicht klopt, maar zorg dat je de juiste context in het achterhoofd houdt.

59 reacties op “Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door”

  1. Ook Duitsers kopen veel Dacia’s. Als caravantrekkers lijken mij ze een beetje te weinig pk’s hebben, dan trekt het wel erg langzaam op.

    • Met mijn eerste Dacia Duster heb ik 225000 km gereden zonder grote kosten, maar wel op tijd de onderhouds beurten gehad.
      De huidige Duster 97000 km zonder kosten buiten de beurten. Rij ook nog met een caravan er achter. Top auto met hoge instap

  2. Er zijn geen “slechte” auto’s, maar je moet alles in functie van de prijs bekijken; een Dacia is minder”sjiek” dan een BMW, maar kost ook veel minder, en dus is Dacia voor zijn prijs ook een goede auto. Wat betrouwbaarheid betreft; elk merk of model heeft z’n problemen. Zij die problemen hebben, laten van zich horen op forums en elders (terecht), maar voor elke klant met problemen zijn er 10 heel tevreden, en die hoor je meestal niet. M.a.w. koop gewoon wat je wil en laat je hoofd niet gek maken. Groetjes aan iedereen en rij voorzichtig.

  3. Ik rijd sinds 2015 met een Dacia Duster 16 – 16V – 4×2 , elk jaar zijn onderhoud gekregen nu netjes boven de 100.000 km . NOOIT enig probleem ondervonden, enige defect kosten was een lampje van de rechter koplamp 6 euro . Voor mij beste wagen ooit gehad en nog steeds zeker gezien de aankoop prijs van 16.000 euro destijds.

    • Ik ben ook een Dacia rijder. Wat vreemd is , is dat een 13jarige auto vergeleken wordt met veel jongere auto’s.Vooral fijn met de Duster is , fabriek af , ook op gas rijdt wat heel veel in de kosten scheelt .

  4. Ik heb 10 jaar lang Dacia Duster 4WD gereden , dit omdat het een geweldige caravantrekker is. Nooit problemen ondervonden en altijd moeiteloos door de keuring. Wel altijd natuurlijk de onderhoudbeurten laten uitvoeren. Nu sinds kort een Clio Initiale Paris automaat.. puur om het feit dat mijn vrouw door heupproblemen niet meer schakel kan rijden en er geen betaalbare Dacia Duster 4WD automaat te vinden is. Zodra deze betaalbaar te vinden zijn ga ik weer Dacia Duster rijden. Een geweldige no nonzin wagen.

  5. Nooit een SUV in bezit gehad tot nu. Ik ben al wat ouder en hoef niet meer tegen de grond te plakken of met hoge snelheid in Duitsland te gaan scheuren. Altijd BMW gehad in mijn leven (8 stuks) en twee Audi’s. Nu heb ik een Mercedes EQE SUV 500 4matic gekocht en sinds twee maanden in mijn bezit. Geen BMW want die iX vind ik afgrijselijk. De Mercedes is veilig, comfortabel, hoog en heeft toch een redelijk vermogen. Ik wil dus niet meer terug. Maar onze parkeerplaatsen zijn wel véél te klein voor dit soort wagens. De familie is ook gek van die wagen (meer plaats).

    • Yes Sir

      De beste der beste
      Heb een Toyota Corolla al 28jaar
      Ben 3 weken geleden van Spanje afgekomen voor het technisch controle en mij autoke was er weeral direkt door zonder enige probleem.. Ooit nog geen 500000bef betaald… Wie zegt beter ?

    • Die zijn niet gelijk, nissan werkt samen met renault, dus qq zal onderhuids meer op kadjar lijken
      kia en hyundai is 1 bedrijf

        • Mijne Dacia duster is 15 jaar oud en iedeer jaar vlot door de keuring , door omstandigheden is hij de laatste 5 jaar een half jaar in de winter buiten dienst . Maar die andere person heeft 245000km gedaan , DUS voor ons DACIA DUSTER .

          • Ik rij al jaren in een SUV en wil niet meer anders. Ze rijden perfect. Vooral de Mazda CX60

          • 5 ton met de duster gereden ,altijd zonder problemen door de apk.Probleemloze auto,nja lijst van de tuv die zijn duits georienteerd

          • Ik spreek je niet tegen over de dacia maar als deze lijsten duits georiënteerd zijn waarom dan een ford en twee keer een BMW op deze lijst..?

  6. Verkeer beleid van Rijkswaterstaat in Nederland is veel frustratie, en tel hierbij het anti auto beleid van steden dit zie je duidelijk terug in het rijgedrag welke hieruit voortvloeit . Op het laatste moment kijhard remmen voor kruisingen en ja hoor, peperduur onderhoud..
    Geniet elke keer van dat gedrag.

    Jammer dat vele idioten in een leaseauto rijden.

    • Ben jij ooit in het buitenland geweest?!

      Het Nederlandse wegennetwerk is het beste van de wereld. Wat zeg ik: VERUIT het beste van de wereld.

      Echt waar, wie klaagt over de staat van het Nederlandse wegennetwerk snapt er helemaal niets van.

      • Dit is precies de reden dat in bijvoorbeeld Nederlandse gebruikte auto s erg populair zijn…het onderstel heeft weinig geleden.

        • Het onderstel heeft hier juist veel te lijden onder alle godvergeten bulten en andere narigheid die je in het buitenland gelukkig niet tegen komt

          • Kom Frank, in Frankrijk heb je in elk dorp drempels waar je met max 30 km overheen kunt.

    • Dat SUV’s vaak afgekeurd worden verbaasd mij niets, de bestuurders die daarin rijden denken vaak dat ze in een tank rijden. Er wordt vaak zonder te remmen over drempels gescheurd en bij inbakeren nemen ze gemakshalve de trottoirbanden mee dus draagarmen en fusees hebben het zwaar te verduren.

      • Volgens een anwb peiling is de Dacia Duster een degelijke auto met weinig pechgevallen.
        Dit is volgens mij meer leidend dan een simpele keuring die de gehele conditie niet meet , alleen de veiligheid van deze.
        De gebruiker /rijder is ook een oorzaak en gevolg situatie , alsook de 2e of 3e eigenaar.
        Sommige modellen , bouwjaren hebben ook hun manco’s .
        Dus al met al een magere , slecht onderbouwde opinie/test !

    • Het beleid wordt door de politiek bepaald, RWS voert het alleen uit. Het zijn dus de politieke besluiten waar de frustratie over is.

  7. Wat zou het mooi zijn als er een overzicht komt gecorrigeerd voor kilometers, intensiteit van onderhoud, kilometerstand etc. Pas dan krijg je een goed beeld.

    • Helemaal waar, want om een keuring door te komen moet je jouw auto onderhouden. Het zegt meer over de eigenaar: misschien daar een profiel van maken ipv de auto de schuld te geven. In de Adac statistieken komen Dacia’s er altijd heel goed uit. Maar als iemand altijd maar remt en op zn remmen vindt de afkeuring apk plaats: tja… eigenlijk raar dat je dit moet uitleggen.

          • Lekker achterhaald vooroordeel Laurens. Ik heb nu een Dacia Logan met ruim 360k op de teller en behalve de (Duitse !) bobines nog nooit echte problemen gehad. Ook met mijn voorgaande Peugeots, Renaults en Citroëns nooit stilgestaan.
            Wel met mijn Ford…

          • Moet je 1 Dacia 1.2tce hebben dan spreek je wel anders, die van mij ligt al op de sloop die motoren zijn zo slecht

          • Laats bij ons bij de Dacia Duster 1.2 ICE de ketting laten vervangen en een moter rivisi omdat deze inelkaar was gedraaid. Kosten 4500 euro. 💸
            Dit bij 159k KM.

      • In Frankrijk zijn het juist de Dacia rijders die het redelijk rustig aan doen. Een Dacia is geen BMW, Mercedes of Audi. Men wil gewoon veel ruimte, en van A naar B. Comfort, snelheid, wegligging, zijn mooi meegenomen, maar zijn bijzaak.

Laat een antwoord achter aan Jakke Reactie annuleren

(verplicht)