
De Jimny is dood. Lang leve de Jimny. Het stond al even in de sterren dat de Suzuki Jimny in zijn huidige vorm geen lang leven beschoren zou zijn in deze contreien. Superlollig ding, maar toch wel vrij onzuinig en daarom a) te duur en b) niet goed voor de gemiddelde uitstoot van het merk. Daarom verzint Suzuki een list om de boswachterspecial toch op de kaart te houden. Ze verwijderen de achterbank en brengen hem terug als tweezitter.
(Een eerdere versie van dit artikel gaf aan dat de Suzuki Jimny Professional een grijs kenteken zou krijgen. Dat bleek wishful thinking: vanwege zijn afmetingen komt de Jimny hier niet voor in aanmerking. Blijkt maar weer eens dat wij van bedrijfsauto’s geen kaas hebben gegeten. Naar een BPM-korting kunnen geïnteresseerden dus ook fluiten.)
Om even aan te geven hoe klein de achterbank van de Suzuki Jimny überhaupt was: door het compleet verwijderen van de bank groeit de bagageruimte met slechts 33 liter. Die bedraagt nu in totaal 863 liter. Het laadvermogen stijgt trouwens met 35 kilo naar 150 kilo, wat een beetje aangeeft op wat voor formaat mens Suzuki rekende als het ging om passagiers op de achterbank.
De prijs van de Suzuki Jimny Professional
De prijs van de Suzuki Jimny Professional is op dit moment nog niet bekend. De oorspronkelijke Nederlandse prijs van de Jimny was 26.000 euro. Het ligt in de lijn der verwachting dat die van de Professional-versie iets lager zal uitvallen, al zullen ondernemers wel helaas wel gewoon BPM moeten aftikken. De prijsdaling zal dus niet al te spectaculair zijn.
Meer van TopGear


Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Suzuki Jimny by Twisted review: kleine 4×4 wordt stoerder met turbo

Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!

Er is nu een vijfdeurs Suzuki Jimny, maar niet voor hier

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Valt met de nieuwe Suzuki Swift nog ouderwetse lol te beleven? (review)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Very timely topic
Voldoet niet aan grijskenteken eisen wat betreft afmetingen laadruimte. Dus geen Bpm terug te ontvangen !!