Suzuki Jimny 1.5

Verwacht je geen luxe, maar wel een berggeitachtige zucht naar klimmen en klauteren, dan zul je verzot zijn op de eerste nieuwe Suzuki Jimny in twee decennia

Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
Suzuki Jimny 1.5
14
20
Specificaties

Specificaties Suzuki Jimny 1.5

Motor
1.462 cc
viercilinder
102 pk @ 6.000 tpm
130 Nm @ 4.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in >12 s
top 145 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,9 l/100 km
178 g/km CO2
Afmetingen
3.480 x 1.645 x 1.705 mm
(l x b x h)
2.250 mm (wielbasis)
1.065 kg
73 l (benzine)
530 l (bagage)
Prijzen
€ 26.995 (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Een heerlijk ruig en rauw stuk gereedschap voor de ware avonturier die van ‘verfijning’ hooguit weet hoe hij het moet spellen. Maar: de nieuwe Jimny is ook zo ontzettend leuk dat hij aan alle kanten vrienden zal gaan maken

Dit is de ‘Jimmy’, zoals iedere smartphone en laptop het woord via de autocorrect-­functie voor je zal spellen. Veel plezier alvast als je ’m gaat googelen, mocht je er een willen hebben. En dat je er een zult willen hebben is zeker; ongeveer drie seconden nadat je de nieuwe Suzuki Jimny voor het eerst in het echt hebt gezien.

Hij ziet er even robuust en ruig uit als de Mercedes G-klasse, maar dan op 60 procent van de schaal. De oude Suzuki Jimny is twintig jaar meegegaan. In die twee decennia zijn er drie zaken geweest die aan populariteit hebben gewonnen: SUV’s, downsizing en retro. Vink, vink en vink.

Neem in godsnaam de handbak

Onderhuids staat de Suzuki Jimny nog altijd op een ladderchassis, maar dat is aanzienlijk stijver geworden. De starre voor- en achterassen hebben elk hun eigen differen­tieel; de viercilinder benzine­motor heeft 102 pk, en 200 cc meer inhoud dan voorheen. Geen turbo, geen hybride, geen diesel.

Standaard krijg je een handgeschakelde vijfbak en een pook voor de lage overbrenging, voor als je door de modder gaat kruipen. Je kunt ook opteren voor een slome viertraps automaat, die je in Nederland (want hogere CO2-uitstoot) maar liefst acht mille (echt, 8.000 euro!) extra kost.

De Suzuki Jimny is dan ook bedoeld voor de professionele buitenmens. De mensen die hun dagen doorbrengen gehuld in Gore-Tex, met afritsbare broeken met van die zakken aan de zijkant, met zuidwesters op hun hoofd en met rubberlaarzen van het merk Hunter aan hun voeten. Mensen die hun koffie louter drinken uit thermosflessen.

De Suzuki Jimny is geen kloon

Dit is geen goedkope mini-G-klasse om indruk mee te maken op de schoolcampus of voor de deur van je fitnessclub. Hij heeft best een grote laadruimte (daar komen we zo op terug), een interieur dat je af kunt sponzen en een elektronische afdaalhulp. De plastic anti-kras-bumpers zijn altijd zwart, net als de wielkasten. Als dat je gevoel voor esthetiek tart, dan kun je altijd uitwijken naar een van de honderden karakterloze crossover-klonen. Ook Suzuki zelf heeft er daar een paar van in het gamma.

Recht voor zijn raap

Sommige auto’s logenstraffen hun grootte, gewicht of houding en rijden heel anders dan je op het eerste gezicht zou denken. Nou, niet de Suzuki Jimny, zeker niet. Hij is een 1,7 meter hoge telefooncel die maar 2,25 meter telt tussen z’n assen. Hij draagt dikke en stoere Firestone-vierseizoensbanden, en de voorwielen zijn verbonden met een stuurhuis met wormwiel, dat de bestuurder op een hobbe­lige weg vooral niet van zijn duimen probeert te beroven en helemaal niets te maken heeft met de race­wagenachtige precisie en delicate accuratesse die je tegenwoordig aantreft in een, eh, tja, in een Dacia Duster.

Je moet even wennen aan zijn (wan-)gedrag. De besturing is zo sloom en vaag dat je het idee hebt in een bootje te zitten, maar dat is verder prima. Nee, serieus: dit is een lichte, makkelijk te hanteren machine, dus je hoeft nooit idioot veel kracht te zetten – en het is zeer, zéér onwaarschijnlijk dat je vaak veel te hard door de bocht zult gaan.

Geen snelheidsmonster, die Suzuki Jimny

Dit is een uiterst langzame auto. Boven de 110 km/u accelereert hij alleen nog op afspraak. De herrie, qua windgeruis, van de nogal rechtop staande voorruit is geen ramp – de zijspiegels zorgen voor meer geluid. Hij schakelt bovendien best prettig, maar vraag je bijrijder wel om te assisteren als je van de twee naar z’n drie schakelt, want dat is een behoorlijke etappe.

Bij 110 km/u draait de norse 1,5-liter viercilinder 3.600 tpm, en onderweg krijgt hij het zo te horen behoorlijk aan de stok met de jankende transmissie. Op de weg is de Suzuki Jimny het gelukkigst met tweewielaandrijving, maar als je het echt wilt, kun je de 4WD met de pook inschakelen tot een vaartje van 100 km/u.

Een knus wagentje

Vanbinnen is hij op een plezierige manier stevig. En klein. In de deurvakken past nog net een envelop (als je een beetje propt), er bevinden zich twee kleine bekerhouders tussen de stoelen, en er is geen zonnebrilhouder in het plafond – echte mannen dragen immers geen zonnebrillen. De ruimte voor jou en je passagier is afhankelijk van wat je met de zijruiten doet.

Met de raampjes dicht heb je behoorlijk weinig ruimte voor je ellebogen – het is nog net niet zo erg als in een oude Land Rover Defender, maar krap is het wel. Maar met het raampje omlaag en je elleboog losjes naar buiten hangend, is het bijzonder blijmoedig rijden in dit guitige 4×4’tje.

Je kunt je weekendtas beter thuislaten

De Suzuki Jimny biedt plaats aan vier volwassenen. Ook biedt hij plaats aan 377 liter bagage. Maar hij biedt die zaken niet tegelijkertijd. Om eerlijk te zijn is het zo dat je in de bagageruimte nog geen MacBook Air kwijt kunt als de stoelen achterin rechtop staan. De door gascilinders geassisteerde achterklep opent vanaf links (de scharnieren zitten dus rechts, wat handig is als je in Engeland of thuisland Japan op autovakantie bent), en eenmaal open zie je dat de breedte van de laadruimte weliswaar met 382 millimeter is toegenomen, maar blijken de achterstoelen ook zo’n beetje tegen de achterruit te leunen.

Kamperen wordt kinderspel

Diezelfde achterstoelen zijn een beetje naar binnen gericht, opdat er meer beenruimte voor de mensen achterin is. Vouw je de voorstoelen bijna plat, dan voegen ze zich samen met de zittingen van de achterstoelen en vormen ze een bed. Dat is nog eens makkelijk kamperen. Ook kun je aan een lus trekken, waardoor de achterstoelen plat gaan en er een hard, plastic laadvlak ontstaat.

Met een vanafprijs van 26.995 euro – de Belgische prijs is nog niet bekend – is hij in Nederland iets goedkoper dan de vorige Suzuki Jimny. De meest complete versie (met elektrische ramen, stoelverwarming en heuse multimedia) kost op één euro na 30 ruggen. We noteerden een testverbruik van 6,7 l/100 km; ruim een liter zuiniger dan de fabrieksopgave.

De Suzuki Jimny 1.5 is er voor de Stoere mannen

De kopers van deze heldhaftige Suzuki zullen vooral worden aangetrokken door zijn styling. Hopelijk zullen ze zich verkneukelen vanwege z’n afwijkende uiterlijk, en niet ontmoedigd raken door de harde realiteit en de kale cabine. Je moet het even willen zien, maar dan is deze auto ook echt je hebbeding.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws