Hot hatch zonder turbo: een afscheid

De Suzuki Swift Sport, de laatste van een hot hatch-generatie, is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Snif

Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo
Suzuki Swift Sport: de laatste hot hatch zonder turbo

Het is tijd om afscheid te nemen van de Suzuki Swift Sport. Hoe bedoel je, ‘nou en’? Ja, natuurlijk komt er een nieuwe. Hopelijk eentje die er wat minder blokkendozerig uitziet. Maar wat we met zekerheid kunnen zeggen, is dat ie een turbo zal hebben. Dat maakt de uitgaande Swift Sport heel bijzonder. Want nu zelfs Renault en Honda in hun sportieve modellen van de atmosferische motoren zijn afgestapt ten gunste van turbodruk en wastegates, zal deze kleine Suzuki de geschiedenis in gaan als de laatste hot hatch zonder turbo. Alle reden voor TopGear om nog één keer met ‘m los te gaan en op een waardige manier afscheid van ‘m te nemen.

De Swift Sport is geen snelle auto. Z’n 1,6-liter viercilinder spuwt er 136 pk uit. Het koppel is zo laag dat je je afvraagt waarom ze het überhaupt berekend hebben: de voorwielen krijgen slechts met 160 Nm te maken. Maar het gaat er niet om hoeveel kracht er in het spel is – het gaat erom in welk gedeelte van het toerengebied het spel begint. De Swift Sport geeft z’n maximale koppel (kortstondig) bij 4.400 tpm.

Dat is een belachelijk hoog toerental als je bedenkt dat een moderne turbomotor de helft meer koppel levert bij de helft minder inspanning. Kijk maar naar de Ford Fiesta ST: zijn 1.6 gooit er 240 Nm uit bij 2.500 tpm. Dan hebben we het over de benchmark onder de huidige hot hatches. De Swift Sport kan ‘m als hot hatch zonder turbo met geen mogelijkheid bijhouden; dus kun je je afvragen of je de Suzuki nog wel een hot hatch kunt noemen. Helemaal aangezien ie – met z’n prijs van 24.399 euro – slechts een paar duizend euro goedkoper was dan de Fiesta. Al kreeg je dan wel Bluetooth, keyless go en navigatie.

Hoe zit het met de prestaties?

Het vermogen van de Swift zit helemaal bovenin bij 6.900 tpm. Dit is ook waar de motor zich het lekkerst voelt. Boven 4.500 tpm trekt hij aan de riem als een ongeduldig hondje. En hij deelt maar wat graag een kopstoot uit aan de toerenbegrenzer bij 7.000 tpm. Waarop je schakelt en het feest opnieuw begint.

De sensatie van de opbouwende gekte, waarbij je als bestuurder op het hoogtepunt moet ingrijpen en razendsnel moet schakelen om de motor op de top van z’n kunnen te houden, is precies wat de Swift Sport zo spannend maakt. Spannender, eigenlijk, dan veel blazende en sleurende turbo-hatches. Dat zouden net zo goed diesels kunnen zijn.

En zoals iedereen die ooit een auto gehuurd heeft, zal beamen, is er veel te zeggen voor het concept van ‘niet remmen’. Misschien af en toe het gas liften, maar meer ook niet. Met 136 pk zul je nooit tractie te kort komen. De reactie op het gas is zo kraakhelder dat zelfs een klein tikje tegen het pedaal onmiddellijk effect heeft. Je moet hard werken als Swift Sport-bestuurder, maar omdat je met zulke lichte gewichten worstelt, kun je je moeilijk bezeren – en heb je toch de grootste lol.

Wil de Swift Sport een beetje de hoek om?

Och, je moest eens weten. De Swift Sport is één brokje balans. Dat heeft zowel te maken met het feit dat ie bijzonder licht is (1.045 kilo – zo’n 138 kilo lichter dan de Fiesta) als met het feit dat ie is ontwikkeld voor de weg, en niet voor een of ander circuit waar je toch nooit zult komen. Hij heeft geen fancy dempers, maar als je er een uitdagend weggetje mee aanvalt, lijkt het haast alsof ie over een rally-ophanging beschikt. Je kunt ‘m niet van de wijs brengen. En dat ligt weer mooi in lijn met het geef-‘m-een-rotschop-karakter van de motor. Hou je voet op het gas en de auto vindt zijn weg. Hij remt ook nog eens uitstekend.

Hoewel je van de afzonderlijke bedieningselementen van de Swift Sport niet bijzonder veel terugkrijgt, werken ze prachtig samen in één totaalervaring. Dit is een van de beste moderne voorbeelden van een bereikbare auto die meer is dan de som van zijn delen. Met het uitwringen van dat fijne motortje als kern van de beleving.

Is het erg dat de laatste hot hatch zonder turbo verdwijnt?

We hebben niets tegen vooruitgang. De nieuwe Civic Type R is bijzonder spannend en veel bruikbaarder dan zijn voorganger, ook een hot hatch zonder turbo. Dankzij zijn turbo is het in alle opzichten een betere auto geworden – behalve op het vlak van motorgeluid. Suzuki zou hetzelfde moeten kunnen bereiken met de opvolger van deze Swift. Dezelfde driftigheid, dezelfde beloning als je de motor op toeren jaagt. En dan gecombineerd met een hoogwaardiger ophanging, besturing en transmissie. Het zou een dark horse kunnen worden, een giftig juweeltje.

Maar zoals deze Swift Sport zullen we ze niet meer tegenkomen. Deze Suzuki verdient een vrolijk pensioentje in de Pocket Rocket Hall of Fame.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken