Wie graag een nieuwe auto met meer dan 1.000 pk wil hebben, heeft weinig opties. Je kunt voor ruim 450.000 euro op bezoek gaan bij Ferrari voor een SF90 of je bestelt bij Tesla een Model S Plaid. Die laatste is dan veruit de goedkoopste optie. Het Amerikaanse merk bevestigt dat de prijs voor de Tesla Model S Plaid in Nederland 139.990 euro gaat worden. En dat is best goedkoop.

Daarbij komt de bevestiging dat het gekke ‘halve stuur’, ook wel de yoke genoemd, ook in Nederland geleverd gaat worden. Het stuur is vormgegeven als een vliegtuigstuur, of als het stuur uit KITT van Knight Rider. Wie de voorkeur geeft aan een normaal rond stuur, heeft pech. Vooralsnog levert Tesla de Model S uitsluitend met de yoke. Naast de gekke vorm ontbreken ook de stengels achter het stuur.

Hoe werkt het? En is dat niet gevaarlijk?

Als je nu je eigen stuur zou verruilen voor een yoke, dan kom je in de problemen met inparkeren of een slip corrigeren. Je kunt dan niet goed overpakken en komt dus stuurhoek tekort. Het stuur van Tesla reageert daarom een stuk directer dan een normaal stuur. Belangrijk om te weten is dat er géén variabele stuuroverbrenging is, wat we eerst wel verwachtten (en wat een eerdere versie van dit bericht ook – onjuist – vermeldde).

Bij een variabele stuuroverbrenging sturen de wielen de ene keer directer dan de andere keer, afhankelijk van de snelheid. Zo kun je bedenken dat het handig is om bij lage snelheden al volledige stuuruitslag te krijgen als je het stuur 90 graden draait. Dezelfde 90 graden op een rotonde zou dan voor minder stuuruitslag zorgen. Tesla heeft dit dus niet toegepast. Dit is vreemd, want talloze moderne auto’s met een rond stuur hebben dit al.

Het ontbreken van de variabele overbrenging betekent dat je dus bij korte bochten en bij het parkeren het stuur (zoals bij elke auto) flink moet draaien. Normaal zou je hierbij het stuur overpakken, maar dat gaat dus niet. Websites als Consumer Reports melden al dat deze manoeuvres erg onhandig zijn met het halve stuur.

De vorm van het stuur is compleet legaal in Nederland en Europa. Dat geeft natuurlijk geen garantie dat mensen in een panieksituatie niet de bovenkant van het stuur zullen proberen te pakken. Het zal hoe dan ook flink wennen zijn voor alle bestuurders. Overigens is het doel uiteindelijk dat Tesla’s zoveel mogelijk zelf rijden en zelf ingrijpen, en dat straalt het halve stuur dus ook uit. Voor een definitief oordeel zullen we de auto zelf een keer moeten testen op de openbare weg.

Geen stengels achter het stuur

De stengels achter het stuur zijn nu vervangen door knoppen op het stuur. De knoppen voor de knipperlichten zitten nu allebei (!) links op het stuur. De toeter zit rechts, dus even je frustratie uiten door op het midden van het stuur te rammen, dat zit er niet meer in.

Voorlopig alleen de Plaid met yoke en 1.020 pk te bestellen

Voor nu kun je bij Tesla alleen de Model S Plaid en de Model X Plaid bestellen, naast de Model 3 en Model Y. De Dual Motor All-Wheel Drive-uitvoering van de Model S zal waarschijnlijk pas volgend jaar weer te bestellen zijn. Welk stuur die motorisering krijgt, is nog niet bekend. De prijs van de Tesla Model X Plaid is minimaal 143.990 euro.

Reacties

  • The Stig heeft op 3 augustus 2022 geschreven:

    Voor een auto die inmiddels compleet achterhaald is – en voorbijgestreefd – door zijn concurrentie, is het verrekte veel geld.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)