Na het grote feest dat de lancering van de Cybertruck was, werd Tesla vlak erna weer met beide beentjes op de grond gezet. Na twee jaar onderzoek besliste de Amerikaanse overheidsorganisatie National Highway Traffic Safety Administration dat de zelfrijdende functie van Tesla nog niet goed genoeg is om in gebruik te nemen. Tesla roept daarom ruim 2 miljoen modellen terug, wat het de grootste terugroepactie van het merk ooit maakt.

NHTSA noemt het trouwens zelf een terugroepactie, maar er hoeven gelukkig niet twee miljoen voertuigen terug naar de dealer. Zo’n ‘terugroepactie’ ziet er tegenwoordig anders uit dan vroeger. In dit geval kan het euvel met een software-update worden opgelost. De auto kan gewoon thuisblijven, als ie maar in verbinding staat met het web.

Wat is het probleem met Tesla?

De problemen zitten hem in de volledig autonome functie. In Amerika kunnen klanten de auto al helemaal zelf laten rijden, zonder daarbij de handen aan het stuur te hoeven houden. Full Self Driving noemt Tesla dit. Bij het onderzoek van het NHTSA is gekeken naar duizend ongevallen met deze functie en de conclusie is dat FSD nog niet goed genoeg werkt.

In Europa hebben we Autopilot en FSD, maar hier werkt het nog een stuk minder uitgebreid. Hier moet je bijvoorbeeld je handen aan het stuur houden. Van de autonome levels (waarbij 0 geen assistentie is en 5 volledig autonoom is) zitten deze systemen op level 2. Reuters vroeg aan de RDW of er hier ook een grote terugroepactie komt vanwege de zelfrijdende assistentie in Europa.

Moet Tesla ook een terugroepactie in Europa houden?

De RDW bekommert zich niet alleen over de veiligheid van auto’s in Nederland, maar voor heel Europa. De Nederlandse instantie zegt voorlopig geen plannen te hebben om Tesla een terugroepactie te laten doen in Europa. Dat komt mede doordat we hier andere regels hanteren. Zo gebruiken we in Europa de regels van de Verenigde Naties, terwijl de VS zijn eigen regels heeft. Door onze strengere regels, zijn de auto’s hier wel veilig genoeg.

Andere ‘verschillen zitten bijvoorbeeld in het monitoren van de bestuurders en de waarschuwing die gegeven wordt wanneer het bestuurder het systeem misbruikt’, zegt de woordvoerder. Dit is een van de onderdelen die aangepakt worden met de grote update. Er komen extra controles en waarschuwingen in de Tesla’s om er zeker van te zijn dat degene achter het stuur oplet wanneer de auto zelf rijdt.

Reacties

  • Bassie heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Dus een beetje zoals een willekeurig merk aanklagen dat ze te weinig doen tegen dronken bestuurders. Iedereen weet dat je niet dronken moet rijden, maar geen enkele fabrikant heeft veiligheden ingebouwd om dat te voorkomen.

    Reageer
  • Hendrik de Witte heeft op 17 december 2023 geschreven:

    Ik ben blij dat ik in Europa woon waar de regels niet bepaald worden door de lobby die de presidentskandidaat het meeste geld toe schuift.

    In de EU kan een auto met zo’n fout waardoor al vele doden zijn gevallen gelukkig de weg niet op.

    Reageer
  • Richard heeft op 17 december 2023 geschreven:

    Weer een artikel geschreven door een “journalist” die weet dat je veel clicks krijgt als je Tesla aanvalt.
    Het zou in iedergeval mooi zijn als je alle feiten goed hebt.
    Zowel in de VS als in Europa moet je van Tesla altijd je handen aan het stuur houden tijden het rijden met auto pilot.
    Met de autopilot zelf is volgens de NHTSA niets mis. Het gaat hier volledig over dat het volgens hen te makkelijk is voor mensen om het controlesysteem te omzeilen dat controleerd of je oplet en je handen aan het stuur hebt.
    Tesla is hier dus fout omdat ze schijnbaar te weinig doen tegen mensen die expres domme dingen uithalen met hun auto
    Verder is het natuurlijk weer clickbait om een software update een terugroepactie te noemen, maar dat is blijkbaar de verplichte term hier.

    • Jeremy heeft op 17 december 2023 geschreven:

      Het schrijft als Maarten, is arrogant als Maarten, gebruikt dezelfde drogredenaties als Maarten en positioneert Tesla op dezelfde manier als Maarten. Alleen heet deze geen Maarten maar Richard. Zou Maarten buiten was obessiviteitsproblemen ook een schizofrenie dingetje hebben?

      • Richard heeft op 17 december 2023 geschreven:

        Blijkbaar is het moeilijk voor je voor te stellen dat er meer mensen zijn die het niet met je eens zijn.

        Ik ken Maarten niet, maar als ik eens lees zegt hij interessante dingen waar over nagedacht is.

        Ik zou zeggen, probeer jij dat ook eens.
        Zoek gewoon zelf eens op het internet.
        Geen bergen doden door Tesla. Geen fout in FSD maar in de detectie van domme mensen.

        Het is makkelijk om een mening te hebben en die van anderen belachelijk te proberen te maken, maar probeer eens een gefundeerde mening te vormen.

        • Lol heeft op 18 december 2023 geschreven:

          Richard reageert zelfs na ontmaskering met hetzelfde toontje en dezelfde woordkeuze als Maarten. Te doorzichtig! Suggestie voor jij/jullie: zoek een psycholoog op.

          En om jouw/jullie leugens gelijk recht te zetten. Google eens op Tesla en Deaths en zie op hoeveel de teller staat. Het mag een wonder heten dat het bedrijf nog niet aangeklaagd is terwijl ze zulke gevaarlijke producten de weg op sturen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • HAHAHAHAHAHA heeft op 15 december 2023 geschreven:

    MAAR VOLGENS MAARTEN IS HET GEEN TERUGROEPACTIE!!!!

    • Maarten heeft op 15 december 2023 geschreven:

      Nu weet ik het zeker; je bent een knul van 12.

      Ik zei het is een software update.

      En wat lezen we in het artikel? En ik quote

      “NHTSA noemt het trouwens zelf een terugroepactie, maar er hoeven gelukkig niet twee miljoen voertuigen terug naar de dealer. Zo’n ‘terugroepactie’ ziet er tegenwoordig anders uit dan vroeger. In dit geval kan het euvel met een software-update worden opgelost. De auto kan gewoon thuisblijven, als ie maar in verbinding staat met het web.”

      • Ronald heeft op 16 december 2023 geschreven:

        Dus het is een terugroepactie maar omdat jij het anders noemt, is het dat niet?

        Ja, heel logisch hoor.

        • Maarten heeft op 16 december 2023 geschreven:

          Het woord terugroepactie is een fossiel uit de tijd dat auto’s nog altijd fysiek “terug geroepen” moesten worden om een fysiek defect te repareren.

          Nu is dat een software update waar mogelijk, zo ook in dit specifieke geval.

          En waarom is het belangrijk deze actie te benoemen als wat het is?
          Een ouderwetse terugroepactie die miljoen auto’s betreft is desastreus voor een merk. Dat kost miljoenen euro’s, veel tijd en resources.

          Nu past Tesla wat parameters aan in de software stack en pushed deze mee bij de volgende update ronde die al gepland stond. (De kerst update in dit geval)

          • Pieter heeft op 16 december 2023 geschreven:

            De bestuurder met fsd moet alert blijven maar veel bestuurders doen dat niet en letten niet op. Dus door eigen toedoen ontstaan er ongelukken.

          • Ronald heeft op 16 december 2023 geschreven:

            Dat zie ik heel anders. Een terugroepactie corrigeert een fout die er nooit in het mogen zitten. In dit geval een fout met vele doden als gevolg. Het is schandalig dat deze auto’s de weg op zijn gegaan, want zoals door een ander al aangegegen is dit feitelijk een test in de openbare ruimte met bijbehorende risico’s, zonder dat dit zo door Tesla gemeld is. Het is grove nalatigheid van de instanties in de VS maar tegelijkertijd een duidelijk teken van Tesla dat ze hun eigen belang boven alles stellen.

            Daar kan je dan heel luchtig over praten als zijnde het is maar een over-the-air software update, maar het onderliggende verhaal is schokkend.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Conclusie heeft op 15 december 2023 geschreven:

    In de EU worden mensen wél in bescherming genomen tegen personen als Elon Musk, die voor zijn eigen gewin bèta testen uitvoert op de maatschappij met tientallen doden als gevolg.

    • James heeft op 16 december 2023 geschreven:

      Er gaan op beleggers fora veel geruchten over mogelijke schadeclaims tegen Tesla vanwege de doden. Deze terugroepactie wordt gezien als een schulderkenning. Die claims kunnen in de miljarden lopen dus zijn een serieus probleem voor het bedrijf. Je kan dan zeggen dat dit vervelend is voor Tesla maar het lijkt me meer reëel om te zeggen dat het vervelend is dat Tesla auto’s de weg op stuurt waarvan ze weten dat de software niet goed is en waarbij ieder mens met een paar werkende hersencellen kan voorspellen wat daar de gevolgen van zijn.

      • Johan heeft op 16 december 2023 geschreven:

        Wat interessant is dat deze correctie het gevolg is van mensen die de ingebouwde veiligheidsmaatregelen omzeilden door bijvoorbeeld de interieurcamera af te plakken en Aliexpress gewichtjes aan het stuur bevestigden. Het is dat misbruik wat nu verder aan banden wordt gelegd. De ongevallen die zijn gebeurd hebben een veel lagere frequentie dan de ongevallen die gebeuren door slecht rijgedrag van bestuurders. FSD is veel betrouwbaarder dan welke bestuurder dan ook maar je moet wel op blijven letten. Zouden gewone bestuurders ook moeten doen.

        • @Johan heeft op 17 december 2023 geschreven:

          Ben je nu Johan of ben je Maarten? Er kan er maar 1 zo gek zijn om het geschifte gedrag van Musk en zijn onderdanen goed te praten…

          100+ doden and counting….

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)