Oké, je kent vast wel wat heftige racers. Maar die verbleken bij deze tien monsters. Aanschouw de heftigste raceauto’s aller tijden.
 
1982 Brabham-BMW BT50 F1
F1-kwalificatie in het turbotijdperk was niet voor watjes. De overdruk werd tot achterlijke waarden opgeschroefd. Het resultaat: ongelooflijke vermogens uit minimotoren. De Brabham-BMW van Nelson Piquet uit 1982 was één van de meest waanzinnige. De 1.500 cc viercilinder was voorzien van een bijna standaard motorblok uit een straat-BMW en leverde in kwalificatie-trim 1.500 pk. Martin Brundle zei dat de soortgelijke auto die hij reed hem ‘bij de les hield’. Vooral, ahem, tijdens de kwalificatie in Monaco op nat wegdek.
 
Motorinhoud: 1.500 cc
0-100 km/u: 2,5 sec.
Topsnelheid: 320 km/u
Vermogen: 1.500 pk         
Pk/gewichtverhouding: 3.000
Beoordeling gekte •••••
 
US Army Top Fuel Dragster
Niets in motorsport is te vergelijken met een top fuel dragster. Deze hier, bestuurd door Tony Schumacher in het NHRA Amerikaanse dragrace-kampioenschap, is de snelste ter wereld. Hij doet de kwart mijl in 4,428 sec., met een recordbrekende eindsnelheid van 540 km/u. Het is moeilijk te beschrijven wat het met je doet als je dit aanschouwt, behalve dan dat de snelheid je hersens compleet in de maling neemt. Van 0 naar 160 km/u duurt 0,8 sec., dus naar 100 km/u lukt binnen 0,5 sec. Dat doen 8.000 pk. Gestoord.
 
Motorinhoud: 8.200 cc
0-100 km/u: 0,5 sec.
Topsnelheid: 528 km/u
Vermogen: 8.000 pk         
Pk/gewichtverhouding: 8.000
Beoordeling gekte •••••
  
Suzuki Pikes Peak Escudo
PlayStation-liefhebbers ontdekten deze auto in Gran Turismo. Zij ervoeren een fractie van de sensatie die bestuurders van deze Suzuki tijdens de Pikes Peak-heuvelklim moeten hebben gevoeld. Daar haalde deze super-Suzuki net niet de topsnelheid van 1.580 km/u die hij in het spel wel haalde (YouTube!), maar was hij nog altijd angstwekkend snel. De twinturbo V6 met 987 pk, het lage gewicht en de vierwielaandrijving hebben ervoor gezorgd dat diverse incarnaties van deze auto dit evenement het afgelopen decennium hebben gedomineerd. Bakken met vermogen, onnoemelijk veel grip en een ongelooflijke hoeveelheid neerwaartse druk zorgden samen voor hardcore heftigheid.
 
Motorinhoud: 1.998 cc
0-100 km/u: 1,5 sec.
Topsnelheid: n.b.
Vermogen: 987 pk
Pk/gewichtverhouding: 1.233
Beoordeling gekte ••••
 
Mercedes CLK GTR Le Mans
Tik ‘flying Mercedes’ in op YouTube en kies het tweede resultaat. Je ziet dan een filmpje waar het volgende verhaal achter schuilgaat. De CLK GTR was een snelle auto, maar dat is niet waarom hij zo heftig is. Hij is volslagen gestoord doordat aerodynamische problemen ervoor zorgden dat deze auto het luchtruim koos. Na enkele hogesnelheidstests weigerde Mark Webber verder met de auto rijden. Mercedes dacht echter dat ze de problemen voor de race hadden opgelost. Helaas kwam Peter Dumbreck er tijdens de 24 Uur achter dat dit allerminst het geval was. De auto vloog ervandoor. Letterlijk.
 
Motorinhoud: 5.900 cc
0-100 km/u: n.b.
Topsnelheid: 333 km/u
Vermogen: 600 pk
Pk/gewichtverhouding: 600
Beoordeling gekte •••
 
Alfa 164 V10 ProCar
YouTube deze helse auto en je vindt een filmpje waarin Ricardo Patrese met dik 300 km/u Formule 1-geweld langs suist op Monza. In een Alfa 164. Onder de afneembare kunststof huid huist dan ook een monocoque met een 600-pk sterke V10. De ProCar Series kwam jammer genoeg nooit van de grond, maar dat weerhoudt deze Alfa niet van een hoge notering in deze lijst. Neerwaartse druk en grip had dit monster niet, maar vermogen des te meer. De commentaarstem in de clip vertelt dat Patrese na de testsessie met deze ProCar naar de supermarkt reed voor een portie pasta.
 
Motorinhoud: 3.500 cc
0-100 km/u: 3,0 sec.
Topsnelheid: 338 km/u
Vermogen: 600+ pk         
Pk/gewichtverhouding: 800+
Beoordeling gekte ••••
 
Peugeot WM Le Mans auto 1988
Neem je pet af voor het werk dat de mannen van Denis Mathiot Competition in 1988 op Le Mans hebben afgeleverd met de WM Peugeot. Ze deden aan de 24-uurs race mee met slechts één doel: een nieuw record voor de topsnelheid vestigen. De eindstreep halen? Lekker belangrijk! Roger Dorchy hing er een dikke motor in, de carrosserie werd afgeplakt voor een betere aerodynamica en ze gingen ervoor. De topsnelheid kwam uit op 402 km/u. De motor explodeerde kort daarop, maar dat maakte niet uit. Het record zal nooit meer gebroken worden, omdat de ‘Mulsanne straight’ een jaar later van chicanes werd voorzien. Missie geslaagd.
 
Motorinhoud: 2.849 cc
0-100 km/u: n.b.
Topsnelheid: 402 km/u
Vermogen: 600+ pk         
Pk/gewichtverhouding: 800+
Beoordeling gekte •••
 
BRM V16 F1
BRM heeft bijna altijd meer cilinders dan de rest, en ze zouden een prijs moeten krijgen voor het mooiste motorgeluid. Surf opnieuw naar YouTube voor deze streling van het gehoor. Je kunt je simpelweg niet voorstellen hoe een geblazen zestiencilinder met slechts 1.500 cc klinkt. Het vermogen van 550 tot 600 pk bij 12.000 toeren geeft je alvast een idee. Deze ongelooflijke V16 was helaas niet betrouwbaar genoeg om echt succesvol te worden. De auto was wel heftig genoeg voor een plaats in deze lijst. Vroap!
 
Motorinhoud: 1.487 cc
0-100 km/u: 3,7 sec.
Topsnelheid: 272 km/u
Vermogen: 550 pk
Pk/gewichtverhouding: 750
Beoordeling gekte •••
 
Lancia ECV Group S
Nee, er is niks elektronisch aan deze ECV. De opvolger van de legendarische Lancia Delta S4 had maar één doel: het binnenhalen van de titel in het wereld rallykampioenschap van 1987. Het had de meest heftige rallyauto ooit kunnen worden. Ware het niet dat coureur Henri Toivonen en co-piloot Sergio Cresto tijdens de Tour de Corse van 1986 verongelukten in een S4. Vlak voor de fatale crash had Toivonen nog uitgeroepen: ‘Deze rally is gestoord. Als het misgaat zijn we de sigaar.’ Group B was al te snel en Group S zou nog sneller, nog gekker en nog gevaarlijker zijn. En is dus afgelast.
 
Motorinhoud: 1.759 cc
0-100 km/u: 2,0 sec.
Topsnelheid: 272 km/u
Vermogen: 600+ pk        
Pk/gewichtverhouding: 650+
Beoordeling gekte •••
 
Donohue Porsche 917 Can Am
De Porsche 917/930 – bijnaam ‘Turbo Panzer’ – was een van de meest krachtige raceauto’s ooit. Weinigen waren moedig genoeg om zijn voorganger te besturen, laat staan dit ding. Mark Donohue wel, ondanks een hevige crash met een 917/10K in het voorgaande jaar. Mede dankzij de 1.100 pk van de 917/30 haalde Donohue het Can Am-kampioenschap binnen. Daarna zakten de bezoekersaantallen in en raakte deze klasse in de vergetelheid. Maar niet voordat Donohue op het circuit van Taladega nog even een topsnelheid van 354 km/u liet noteren.
 
Motorinhoud: 5.374 cc
0-100 km/u: 2,5 sec.
Topsnelheid: 354 km/u
Vermogen: 1.100 pk         
Pk/gewichtverhouding: 1.295
Beoordeling gekte ••••
 
1994 Penske-Mercedes Indycar
Er is moed nodig om op hoge snelheid te racen op een oval. Zelfs de kleinste fout kan fataal zijn. De heftigste van alle Indycars was misschien wel de Penske-Mercedes die Al Unser jr. in 1994 op Indianapolis naar de overwinning reed. Dankzij een maas in de reglementen konden de ingenieurs een superkrachtige motor bedenken. We kunnen hierbij verklaren dat Unser een van de heldhaftigste coureurs ooit is. Het ding produceerde 1.000 pk en haalde een top van 400 km/u terwijl Unser op amper tien centimeter van de betonnen muur raasde.
 
Motorinhoud: 3.430 cc
0-100 km/u: 2,0 sec.
Topsnelheid: 400 km/u
Vermogen: 1.000 pk         
Pk/gewichtverhouding: 1.400
Beoordeling gekte ••••
 
 
En als je ons idioten vindt omdat we naar jouw mening een auto die absoluut in deze lijst hoort, zijn vergeten: laat het ons hieronder weten! Hoe idioter, hoe beter!

Reacties