Het was een mooi, raar, bewogen en in alle opzichten opmerkelijk jaar, 2015. De komende dagen blikken we verwonderd en desnoods mild verontwaardigd terug op wat het afgelopen jaar ons en jullie gebracht heeft.

7. De Teleurstelling: de Grote Duitse Drie

De Grote Duitse Drie (Audi, BMW en Mercedes) overspoelden ons met nieuwe modellen afgelopen jaar, waarvoor dank. Er zaten ware pareltjes bij, zeker bij de wat vermogender types. Waar 'm de teleurstelling dan in zit? Nou, het begint zo langzamerhand wel héél veel van hetzelfde te worden. Audi kreeg het voor elkaar een (overigens briljante) 'nieuwe' A4 te introduceren die met geen mogelijkheid van de oude te onderscheiden was. BMW deed ongeveer hetzelfde met de 1-serie en faceliftte de 3-serie al even onmerkbaar. Mercedes deed nog wel leuke dingen met de A-klasse en zette met de C Coupé één van de fraaiste en fijnste auto's van 2015 neer, maar kopieerde alle narigheid van de BMW X6 met de GLE Coupé en komt binnenkort (oké, da's dan in 2016, maar de trend is duidelijk) met een nieuwe E-klasse die van een afstandje gegarandeerd niet van een C of S te onderscheiden zal zijn. Toe, buren: mag het allemaal íets gevarieerder..?

6. De Verrassing: Opel

Er waren begin dit jaar zat mensen die dachten dat Opel ten dode opgeschreven was. Niet zo raar: de hele nasleep van alle ellende van moeder General Motors, moeizame verkopen, verouderde motoren in modellen die het op de een of andere manier altijd net niet zijn – het stemde allemaal niet bijzonder hoopvol. Maar zie! In hoog tempo werden de motoren vervangen door wél relevante exemplaren, de nieuwe Karl bleek aanzienlijk leuker en beter dan zijn naam deed vermoeden en de net geïntroduceerde nieuwe Astra kan eindelijk op alle vlakken de concurrentie aan. Lekker bezig, Opel, lekker bezig.

5. De Topper: Mazda MX-5

Over lekker bezig zijn gesproken: geen merk doet dat beter dan Mazda. Het merk is heerlijk eigenwijs en dat leidt tot een gamma waarin geen model, van de 2 tot aan de 6, teleurstelt. Nou ja, de 5 misschien een beetje, maar daar zijn we zo van af. Bovenal bewees Mazda dit jaar dat het wel degelijk mogelijk is een model dat al 25 jaar op de markt is ingrijpend te vernieuwen, zonder het concept ook maar een haartje te krenken. Hij is de pure essentie van de open tweezitter: simpel, elegant, een lust voor het oog, sportief en een absoluut eindejaarsfeest om in te rijden. En dat nog voor een schappelijke prijs ook. Als we onze Auto van het Jaar moesten kiezen, zou het de Mazda MX-5 zijn.