Waarom is de Aygo van Toyota zo’n succes. Niet vanwege zijn uiterlijk waar geen enkele lijn van klopt. Juist, dat komt door het A-energielabel, de halvering van de wegenbelasting en de eventuele bijtelling van 14%. Maar wie wordt in een Aygo zakelijk serieus genomen?
Maar goed, het kan bij een Aygo een beetje sneller, dikker en spannender. Dan moet je wel gezond gek zijn. Juist, en daarom hebben de makers dit schepsel heel toepasselijk tot Aygo Crazy Concept gedoopt.
De basis is een brave driedeurs Aygo, maar daar is nog maar weinig van over gebleven. Voorin ligt geen motor meer, die is verhuist naar de plaats van de achterbank. Voor de gelegenheid maar de 1,8 liter viercilinder genomen uit de inmiddels verdwenen sportieve jongens van het merk als de Celica en MR2.
Niet gek natuurlijk, want daarmee heeft de Aygo wel 200 pk en een koppel van 240 Nm. Om dat probleemloos op de weg te krijgen staan de wielen zowel voor als achter verder uit elkaar, zijn van een aanzienlijk grotere maat en houden het 1.050 kg wegende kleintje ook bij de top van 205 km/u probleemloos op de weg.
Natuurlijk is er vrolijk gebruik gemaakt van koolstofvezel. Zelfs aan de rolkooi is gedacht. Leuke auto? Interesse? Rondje uitproberen? Jammer maar helaas, het blijft bij dit ene exemplaar.
Reacties