Last maar zeker niet least – na de Peugeot 108 en de Citroën C1 is nu de derde van het minitrio onthuld: de nieuwe Toyota Aygo. Over de Franse tweeling waren we al erg te spreken, maar met de komst van de Aygo wordt de keuze er alleen maar moeilijker op. Want zozeer als de vorige drieling op elkaar leek, zo woest verschillend zijn ze nu.
Toyota heeft nou niet direct de naam een sprankelende fabrikant te zijn, maar met de Aygo zetten ze een op zijn zachtst gezegd opvallend autootje neer. Dat is natuurlijk met name te danken aan dat X-vormige front. Zeker in een afwijkende kleur (naast zwart zijn ook zilver, grijs, wit en zelfs rood en blauw leverbaar) rij je rond met iets dat niet of nauwelijks te missen is. Extra leuk is het feit dat die panelen ook achteraf (tegen een volgens Toyota uiterst schappelijk prijsje) te wisselen zijn – heb je meteen een heel andere auto.
Datzelfde geintje kun je ook binnenin uithalen, want ook daar zijn alle gekleurde delen simpel te verwisselen. Het dashboard wordt gedomineerd door een groot aanraakscherm, waarop je niet alleen de belangrijkste functies van je Aygo, maar ook je smartphone te bedienen zijn.
De Aygo is ietsjes groter dan zijn voorganger, waar met name de bagageruimte van profiteert. Daar kan nu bijna 30 liter meer in mee. met een maximum van 169 liter. Een iets grotere laadopening zorgt ervoor dat je spullen er nu ook makkelijker in krijgt.
Technisch is de Aygo uiteraard goeddeels gelijk aan de 108 en C1, met één belangrijk verschil: waar je bij de Fransen kunt kiezen uit twee motoren (een éénliter driecilinder van 68 pk en een 1.2 van 82 pk) houdt Toyota het vooralsnog alleen op die eerste.
Er komen meteen vijf verschillende uitvoeringen op de markt als de Aygo in juli verschijnt. De eenvoudigste heeft standaard al een hele berg elektronische rijhulpjes aan boord (ABS, tractiecontrole, stabiliteitsprogramma, remkrachtverdeling en een hellingproefoverbodigmaker) en zes airbags. Als je wilt kun je hem zelfs met leren bekleding, een stoffen schuifdak en 15"-lichtmetaal krijgen.
Reacties