
TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Aygo X. In ons meinummer (eind deze maand in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Toyota Aygo X
Uitvoering: Envy
Locatie: Barcelona en omstreken
Weersomstandigheden: 15 graden en zonnig
Jullie willen vast dat ik ‘X’ uitspreek als ‘Cross’…
Wij niet, maar Toyota wel. En oh wee als je dat niet doet.
Waarom heet de Yaris Cross dan wel gewoon ‘Cross’?
Niet van die logische vragen stellen.
Wat maakt dat deze Aygo een ‘X’ is?
Dit is niet langer een half-Frans hatch-ukkie, maar een eigen model op hetzelfde platform als de Yaris. Hij is flink langer, breder en hoger en de wielbasis groeide met 9 centimeter. Je zit ook 5,5 centimeter hoger en hij heeft meer grondspeling. Hij is zelfs met 18-inch wielen te krijgen. Is dat ‘X’ genoeg voor je?
Is ie dan ook ruimer?
Zeker. Achterin kúnnen we zitten – vraag niet hoe – maar voorin is er bijvoorbeeld merkbaar meer schouderruimte. De achterbak is ook in orde voor zo’n kleintje: 231 liter, of 829 met de bank plat.
Hoe rijdt ie?
Niet spectaculair natuurlijk, maar zeker vermakelijk. Ondanks dat ie niet snel is, komt ie door z’n lage gewicht oké mee. Op de bergwegen rond Barcelona wringen we hem uit en hebben we een toffe middag, zelfs met 12 km/u. Hij is er met een vijfbak en een CVT met zeven ‘trappen’. Doe ons die eerste maar.
En de motor van de Toyota Aygo X?
Dat is een doorontwikkelde versie (72 pk, 93 Nm) van de turboloze driecilinder uit de oude Aygo. Hybridisatie was niet nodig – hij stoot minder uit dan zijn voorganger.
Hoe zit ie in z’n uitrusting?
Goed. Vanaf de basisuitvoering zijn álle rijhulpjes standaard. Ja, ook stuurhulp en adaptieve cruisecontrol. In Nederland krijg je ook altijd airco, maar voor het 9-inch infotainment uit de Yaris moet je bijbetalen. Er zijn vijf uitvoeringen en op de bovenste twee kun je een elektrisch roldak krijgen.
Wat kost de Toyota Aygo X?
Hij is er in Nederland vanaf 15.995 euro. Wil je de dikste, dan ben je wel zo’n 25 mille verder.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de Toyota Aygo X. Onze volledige rijtest lees je in TopGear Magazine 203 – vanaf 28 april in de winkel!
Meer van TopGear


Je haalt nu voor een prikkie een supercharger voor je Toyota Aygo, Citroën C1 of Peugeot 107

De Toyota Aygo X moet het A-segment redden. Hoe gaat dat hem af?

Toyota Aygo X is een stoer crossovertje

Toyota Aygo X is de hoop voor stadsauto’s

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
