
TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Aygo X. In ons meinummer (eind deze maand in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Toyota Aygo X
Uitvoering: Envy
Locatie: Barcelona en omstreken
Weersomstandigheden: 15 graden en zonnig
Jullie willen vast dat ik ‘X’ uitspreek als ‘Cross’…
Wij niet, maar Toyota wel. En oh wee als je dat niet doet.
Waarom heet de Yaris Cross dan wel gewoon ‘Cross’?
Niet van die logische vragen stellen.
Wat maakt dat deze Aygo een ‘X’ is?
Dit is niet langer een half-Frans hatch-ukkie, maar een eigen model op hetzelfde platform als de Yaris. Hij is flink langer, breder en hoger en de wielbasis groeide met 9 centimeter. Je zit ook 5,5 centimeter hoger en hij heeft meer grondspeling. Hij is zelfs met 18-inch wielen te krijgen. Is dat ‘X’ genoeg voor je?
Is ie dan ook ruimer?
Zeker. Achterin kúnnen we zitten – vraag niet hoe – maar voorin is er bijvoorbeeld merkbaar meer schouderruimte. De achterbak is ook in orde voor zo’n kleintje: 231 liter, of 829 met de bank plat.
Hoe rijdt ie?
Niet spectaculair natuurlijk, maar zeker vermakelijk. Ondanks dat ie niet snel is, komt ie door z’n lage gewicht oké mee. Op de bergwegen rond Barcelona wringen we hem uit en hebben we een toffe middag, zelfs met 12 km/u. Hij is er met een vijfbak en een CVT met zeven ‘trappen’. Doe ons die eerste maar.
En de motor van de Toyota Aygo X?
Dat is een doorontwikkelde versie (72 pk, 93 Nm) van de turboloze driecilinder uit de oude Aygo. Hybridisatie was niet nodig – hij stoot minder uit dan zijn voorganger.
Hoe zit ie in z’n uitrusting?
Goed. Vanaf de basisuitvoering zijn álle rijhulpjes standaard. Ja, ook stuurhulp en adaptieve cruisecontrol. In Nederland krijg je ook altijd airco, maar voor het 9-inch infotainment uit de Yaris moet je bijbetalen. Er zijn vijf uitvoeringen en op de bovenste twee kun je een elektrisch roldak krijgen.
Wat kost de Toyota Aygo X?
Hij is er in Nederland vanaf 15.995 euro. Wil je de dikste, dan ben je wel zo’n 25 mille verder.
Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over de Toyota Aygo X. Onze volledige rijtest lees je in TopGear Magazine 203 – vanaf 28 april in de winkel!
Meer van TopGear


Je haalt nu voor een prikkie een supercharger voor je Toyota Aygo, Citroën C1 of Peugeot 107

De Toyota Aygo X moet het A-segment redden. Hoe gaat dat hem af?

Toyota Aygo X is een stoer crossovertje

Toyota Aygo X is de hoop voor stadsauto’s

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
