Aan het einde van vorig jaar werd bekend dat een van de dochterondernemingen van het brave Toyota stiekem had zitten sjoemelen met crashtesten. De productie van Daihatsu werd toen gelijk stilgelegd. De sjoemelpraktijken waren de aanleiding om dieper te graven, en zo zijn er nu meer misstanden ontdekt bij zowel Toyota als Mazda. Wat betekent dit voor Nederlandse klanten?
Toyota heeft de productie van de Toyota Yaris Cross in Japan stilgelegd en Mazda die van de MX-5 RF, Mazda 3 en Mazda 6. Alle modellen worden ook in Nederland en België verkocht. De Yaris Cross is hier zelfs de populairste auto in zijn segment. Gelukkig hoeven klanten van de Yaris Cross en MX-5 niet gelijk naar de dealer te rijden om hun auto’s weer in te leveren – het gaat alleen om de Japanse markt.
Verkeerd getest
In een eigen persbericht legt Toyota uit dat de testmethodes van het merk afweken van de standaardmethodes van de overheid. Bij de Toyota Yaris Cross zou het gaan om testen van de veiligheid van inzittenden en de veiligheid van voetgangers. Ook bij de Toyota Corolla Fielder en Corolla Axio zou deze test niet goed zijn uitgevoerd. Deze twee laatste modellen hebben we niet in Nederland.
Bij de Mazda MX-5 RF en Mazda 2 zou er niets mis zijn met de crashtesten, maar zou de software van de motor tijdens testen zich anders gedragen. Je zou denken dat andere automerken wel iets geleerd hebben van Volkswagen. Bij de Mazda 3 en de Mazda 6 is er wel gesjoemeld bij crashtesten: daar lieten ze de airbag afgaan met een afstandsbediening in plaats van een crashsensor tijdens de proeven.
De auto’s voldoen dus niet aan de regeltjes in Japan. Het sjoemelen heeft dus – voor zover we weten – geen effect op de auto’s die voor de Europese markt zijn gebouwd. Aan Automotive News Europe laat Toyota Europa weten dat de Yaris Cross voor de Europese markt in Frankrijk wordt gebouwd en dat er hier dus geen actie wordt ondernomen.
Grandazzo heeft op 12 juli 2024 geschreven:
Verbaast me niets. Bij een eerdere crahtest tussen een recent gebouwde VW Jetta en een Corolla bleek de Toyo ook al fiks door de mand te vallen. Schade volledig doorlopend naar achterzijde onderstel, deuren die klemmend geblokkeerd waren etc. De Duitser sjoemelt in tegenstelling tot Toyota niet op veiligheid. Zo worden er in Indonesie nog steeds Toyota’s verkocht zonder airbags. Bizar!
Lars heeft op 4 juni 2024 geschreven:
Ze hebben duidelijk iets geleerd van Volkswagen 🙂
Rene heeft op 9 juni 2024 geschreven:
Iets of niets ?