Als je bij Toyota in een waterstofauto wilt rijden, moet je voorlopig nog voor de Mirai kiezen. Voorlopig inderdaad, want er zit verandering aan te komen. Toyota test al enige tijd met andere modellen op waterstof (zoals de Corolla Cross en Hilux) en voegt nu een bijzonder concept toe: een restomod van de AE86. Daarbij behoudt de speciale variant van de Corolla uit 1983 zijn 1,6-liter viercilinder motor.
Kenners zullen direct zien dat de restomod op waterstof gebaseerd is op de Trueno met inklapbare koplampen. Het doel van het Toyota Gazoo Racing-team met dit concept is om te ‘genieten van de voordelen van de verbrandingsmotor zoals het geluid en de trillingen’. Ze plaatsten twee waterstoftanks van de Mirai achter in de AE86 restomod. Daarnaast pakten ze de injectoren, brandstofleidingen en bougies aan om de waterstofmotor te laten functioneren.
Er is ook een elektrische Toyota AE86 restomod
Wat dit alles precies doet met het vermogen van de restomod op waterstof maakt Toyota helaas niet bekend. Wel laat het merk ook nog een elektrische versie van de auto zien. Hiervoor gebruiken ze de versie met de vaste koplampen, ook wel Levin genoemd. Je zult begrijpen dat Toyota tijdens de presentatie een grapje maakte met twee letters uit die naam.
Blijkbaar heeft de elektrische conceptauto een handgeschakelde versnellingsbak. We zijn benieuwd hoe dat in zijn werk gaat in combinatie met de elektromotor van een elektrische Tundra. De batterij is trouwens afkomstig van een Toyota Prius PHEV.
Je kunt ervan uitgaan dat Toyota verder weinig met deze auto’s gaat doen; ze willen er vooral mee aantonen er in een duurzame toekomst verschillende mogelijkheden zijn om oude brandstofauto’s rijdend te houden. Liefhebbers met hobbybarrels overal ter wereld slaken een zucht van verlichting. Hieronder kun je de Toyota AE86 restomod in actie zien op het circuit.
Reacties