Toyota kampt met een bijzonder leuk probleem. In 2022 wil het merk meedoen in de nieuwe hypercarklasse van Le Mans, die in 2021 van start gaat. Alleen de auto die je daar als raceteam wilt gebruiken, moet op basis van een straatlegaal productiemodel zijn. Een gehomologeerde auto, noemen ze dat. Om mee te mogen racen in de nieuwe Le Mans-klasse, moet Toyota dus een hypercar bouwen voor op straat. Net als alle andere automerken die aan de klasse willen meedoen, trouwens.
En daarom is hier de Toyota GR Super Sport, nu nog even in camouflage. Het is het eerste uitstapje van Toyota richting het supercarlandschap sinds de Lexus LFA. Uiteraard gebruikt Toyota hybridetechniek en het vermogen gaat naar alle wielen. Afgelopen weekend mocht de Toyota GR Super Sport voor het eerst even buitenspelen, en wel op het circuit waar de 24 Uur van Le Mans plaatsvond.
Veel is er niet bekend over de Toyota GR Super Sport, behalve dat hij er vrij compact uitziet en dat mensen met een Nederlands formaatje boven de voorruit uitsteken. Je toupetje verdwijnt geheid in de luchtinlaat boven het dak. Sowieso zijn Le Mans-racers altijd bijzonder klein, zeker als je ze naast de GTE-klasse zet. Afgelopen weekend deed een cabrioversie (of eigenlijk meer een soort targa) een rondje, maar het kan zijn dat er ook een dichte versie komt.
Toyota wint Le Mans in 2020
Afgelopen weekend sleepte Toyota de derde Le Mans-overwinning op rij in de wacht. Sinds het vertrek van Audi en Porsche heeft het Japanse merk de overhand. Volgend jaar mogen LMP1-auto’s bij wijze van overgang nog meerijden in de nieuwe hypercarklasse, dus de winnende TS050 hoeft nog niet met pensioen.
Reacties