De GR Yaris ziet eruit zoals ie eruitziet omdat Toyota rally’s wil winnen. Voor het WRC moeten auto’s gebaseerd zijn op straatauto’s, dus maakte Toyota gewoon de straatauto alvast wat competitiever. Destijds was het doel om na de introductie van de Toyota GR Yaris een WRC-variant te bouwen en flink wat prijzen binnen te slepen. Maar toen kwam Covid, en Toyota besloot om met de huidige Yaris door te racen. Het merk beschrijft de GR Yaris nu als ‘geïnspireerd op de deelname van Toyota aan het World Rally Championship’. Digitaal is de Toyota GR Yaris WRC wel te rijden.
Toyota GR Yaris AP4 is een goedmakertje
Er is wel goed nieuws voor de rallyfans. Toyota Australië en Neal Bates Motorsport hebben hun eigen rallyversie van de Yaris gebouwd. Ze profiteren dus wel van alle noeste arbeid die Toyota in de kleine vierwielaandrijver stak, zonder dat het een officiële WRC-auto is. Ze noemen hem de Toyota GR Yaris AP4. Het geeft een mooie indruk van wat had kunnen zijn. De kleine straathatchback zit blijkbaar zo goed in elkaar dat Neal Bates Motorsport gewicht moesten toevoegen om aan het minimum van 1.230 kilo te komen.
Meer power
De 1,6-liter driecilinder in de Toyota GR Yaris AP4 produceert meer dan de standaard 261 pk, maar Neal Bates wil niet zeggen hoeveel meer. De handbak maakte plaats voor een sequentiële bak en ook de differentiëlen zijn anders. De veerweg werd vergroot naar 265 millimeter vóór en 280 millimeter achter. Daarnaast is de auto een klap breder geworden. Hieronder zie je hem in actie. We zijn toch wel erg benieuwd hoe makkelijk het is om dit geluid uit je straat-GR Yaris te toveren. Waarschijnlijk zul je iets meer dan een uitlaatje moeten wisselen, bijvoorbeeld de nokkenassen.
Reacties