Je zult er niet iedere dag bij stilstaan (waarom zou je ook), maar de Toyota Land Cruiser loopt al een jaar of 65 mee. Precies: ook toen jouw opa zonder op te letten achter zijn voetbal aan de straat op rende, kon hij al platgereden worden door een Land Cruiser. En dit is de geheel nieuwe versie, inmiddels waarschijnlijk generatie 315. Of 316, willen we af wezen.
Toyota blijft ons verbazen. Soms in positieve zin (GT86, of wat ze tegenwoordig met Lexus doen), maar meestal gewoon in eh… verbazingwekkende zin. Zo gooien ze ons de laatste tijd dood met reclames die jubelen over ‘elektrisch rijden zonder stekker!’. Alsof dat iets nieuws of spannends is. Hallo, Toyota? Waren jullie niet een van de allereerste die iets deden met ‘elektrisch rijden zonder stekker’, twintig jaar geleden, met de eerste Prius? (En een van de laatste om van die hybride een plug-in te maken, maar dat terzijde.)
Ook zoiets: laten ze op de IAA een speciale C-HR-concept zien, die vooruit zou moeten blikken op een snellere versie, en dan ook Hy-Power heet. ‘Goh,’ denk je dan, ‘hoe Hy zou die Power dan wel wezen?’ Zeggen ze niet. ‘Meer info in 2018,’ zeggen ze wel. Zeg dan niets.
Wat is er nieuw aan die Toyota Land Cruiser?
Nu, bij de onthulling van de nieuwe Land Cruiser, doen ze ook weer iets aparts. Derde regel persbericht: ‘Ongekende terreincapaciteiten dankzij ladderchassis – uniek in zijn klasse’. Hallo maar weer, Toyota: had de Land Cruiser ten tijde van de oude Egyptenaren niet al een ladderchassis? Dat unieke komt dus alleen maar voort uit het feit dat alle concurrenten inmiddels zijn overgestapt op iets geavanceerders, of niet soms? Nou ja.
Ja maar wat is er nieuw?
Wat de Land Cruiser ook al had, was grote delen van dit uiterlijk. Geeft verder niet, Toyota noemt de Land Cruiser niet geheel ten onrechte een icoon en iconen, daar rommel je niet te veel aan. De Mercedes G-klasse ziet er al sinds het Habsburgse Rijk precies hetzelfde uit en daar hoor je ook niemand over. Wel nieuw: die opvallende geul in de motorkap. Jazeker is die functioneel: kun je beter zien welk rotsblok het nu weer op je carterpan heeft voorzien. De zijschermen werden juist verhoogd om de uiteinden van de auto beter te markeren. Het interieur werd ook vernieuwd; zo werd het grote navischerm iets lager geplaatst, wat ook weer een beter uitzicht oplevert. Je zou haast gaan denken dat er nogal eens een Land Cruiser werd opgevouwen omdat de bestuurder niets zag aankomen. Misschien dat Toyota ook daarom de Land Cruiser nu voorziet van het complete elektronische veiligheidshulpjespakket dat Safety Sense heet.
Kost dat?
Motorisch veranderde er niets. Je hebt dus nog steeds keuze uit één motor, de 177 pk sterke 2,8-liter diesel. Hij is er als drie- of als vijfdeurs, waarbij de laatste ook over een derde zitrij kan beschikken. De nieuwe Toyota Land Cruiser kost (vanaf) 69.575 euro.
Chris heeft op 13 september 2017 geschreven:
Echt een fossiel, je moet toch wel blind zijn om zo iets gedateerds nog te kopen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de G-klasse.