
Je zult er niet iedere dag bij stilstaan (waarom zou je ook), maar de Toyota Land Cruiser loopt al een jaar of 65 mee. Precies: ook toen jouw opa zonder op te letten achter zijn voetbal aan de straat op rende, kon hij al platgereden worden door een Land Cruiser. En dit is de geheel nieuwe versie, inmiddels waarschijnlijk generatie 315. Of 316, willen we af wezen.
Toyota blijft ons verbazen. Soms in positieve zin (GT86, of wat ze tegenwoordig met Lexus doen), maar meestal gewoon in eh… verbazingwekkende zin. Zo gooien ze ons de laatste tijd dood met reclames die jubelen over ‘elektrisch rijden zonder stekker!’. Alsof dat iets nieuws of spannends is. Hallo, Toyota? Waren jullie niet een van de allereerste die iets deden met ‘elektrisch rijden zonder stekker’, twintig jaar geleden, met de eerste Prius? (En een van de laatste om van die hybride een plug-in te maken, maar dat terzijde.)
Ook zoiets: laten ze op de IAA een speciale C-HR-concept zien, die vooruit zou moeten blikken op een snellere versie, en dan ook Hy-Power heet. ‘Goh,’ denk je dan, ‘hoe Hy zou die Power dan wel wezen?’ Zeggen ze niet. ‘Meer info in 2018,’ zeggen ze wel. Zeg dan niets.
Wat is er nieuw aan die Toyota Land Cruiser?
Nu, bij de onthulling van de nieuwe Land Cruiser, doen ze ook weer iets aparts. Derde regel persbericht: ‘Ongekende terreincapaciteiten dankzij ladderchassis – uniek in zijn klasse’. Hallo maar weer, Toyota: had de Land Cruiser ten tijde van de oude Egyptenaren niet al een ladderchassis? Dat unieke komt dus alleen maar voort uit het feit dat alle concurrenten inmiddels zijn overgestapt op iets geavanceerders, of niet soms? Nou ja.
Ja maar wat is er nieuw?
Wat de Land Cruiser ook al had, was grote delen van dit uiterlijk. Geeft verder niet, Toyota noemt de Land Cruiser niet geheel ten onrechte een icoon en iconen, daar rommel je niet te veel aan. De Mercedes G-klasse ziet er al sinds het Habsburgse Rijk precies hetzelfde uit en daar hoor je ook niemand over. Wel nieuw: die opvallende geul in de motorkap. Jazeker is die functioneel: kun je beter zien welk rotsblok het nu weer op je carterpan heeft voorzien. De zijschermen werden juist verhoogd om de uiteinden van de auto beter te markeren. Het interieur werd ook vernieuwd; zo werd het grote navischerm iets lager geplaatst, wat ook weer een beter uitzicht oplevert. Je zou haast gaan denken dat er nogal eens een Land Cruiser werd opgevouwen omdat de bestuurder niets zag aankomen. Misschien dat Toyota ook daarom de Land Cruiser nu voorziet van het complete elektronische veiligheidshulpjespakket dat Safety Sense heet.
Kost dat?
Motorisch veranderde er niets. Je hebt dus nog steeds keuze uit één motor, de 177 pk sterke 2,8-liter diesel. Hij is er als drie- of als vijfdeurs, waarbij de laatste ook over een derde zitrij kan beschikken. De nieuwe Toyota Land Cruiser kost (vanaf) 69.575 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

De nieuwe gepantserde Toyota’s bij Schiphol hebben een bijzonder dakraam (dat je liever niet in actie ziet)

Toyota-eigenaren vragen twee keer de nieuwprijs voor hun oude diesels

VIDEO: Is de nieuwe Land Cruiser nog altijd de Toyota die álles kan?

Waarom de Toyota Land Cruiser de auto met het beste ontwerp van 2023 is

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Stelling: BMW is de weg kwijt

Een hypercar van Audi? Mogelijk!

De Suzuki Swift Sport is een medium-warme hatchback

Het elektrische duo van de Volkswagen Groep

Land Rover Discovery SVX loopt niet vast

Kia Proceed: je reinste postermateriaal

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Duitsers verbeteren ‘Britse’ Rolls-Royce

Was de elektrische zevenzits Volvo EX90 het wachten waard? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Echt een fossiel, je moet toch wel blind zijn om zo iets gedateerds nog te kopen. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de G-klasse.