
Het is altijd een effectieve manier om de snelheid ergens naar beneden te krijgen: trajectcontroles. Voor wie nog niet bekend is met het fenomeen: met camera’s wordt je snelheid in de gaten gehouden. Er zijn diverse ijkpunten. Als blijkt dat er te weinig tijd tussen zit, rijd je dus te snel en krijg je een boete. Dat betekent doorgaans dat het verkeer niet te hard gaat rijden op dat stuk. Bij een flitspaal is het toch vaak afremmen en weer gas geven.
In Nederland hebben we ook trajectcontroles: volgens het Openbaar Ministerie 31 stuks. Een schamel aantal in vergelijking met onze zuiderburen. Daar zijn ze er echt gek op. Volgens HLN staan er 976 in Vlaanderen. Niet heel België, alleen al in het land van Samson & Gert, Piet Piraat en K3 staan er zoveel trajectcontroles. Dat is een excessief aantal, helemaal in vergelijking met het zuidelijke deel van België, want in Wallonië zijn er slechts 40 trajectcontroles.
In Grimbergen zijn trajectcontroles ook heel erg populair
Een van de gemeenten is Grimbergen. De liefhebber denkt natuurlijk aan een blonde, dubbele of tripel Trappist. Maar het is ook een gemeente waar ze gek zijn op trajectcontroles. Je zou je kunnen afvragen of het alleen om de verkeersveiligheid te doen is. Als je het hele land volzet met trajectcontroles, wordt de kans groter dat je meer automobilisten kunt betrappen op te hard rijden.
Maar daar stopt het niet, want de slimme camera’s kun je voor veel meer dingen gebruiken dan alleen snelheid. Met de ANVR-camera kun je namelijk meerdere overtredingen registreren. En daar wringt het een beetje voor de VTC. VTC staat voor Vlaamse Toezichtcommissie (voor de verwerking van persoonsgegevens) en dat is de zogenaamde ‘privacywaakhond’. Volgens de VTC gaat het om de inkomsten en niet zozeer om de verkeersveiligheid.
De VTC eist dan ook dat de gemeente Grimbergen de trajectcontroles uitschakelt. Pas na hervorming van de plannen zou de gemeente de controles opnieuw mogen inzetten. Uiteraard had de gemeente Grimbergen hier geen zin in. Middels een spoedprocedure probeerde Grimbergen bij de Raad van State haar gelijk te halen, maar dat verzoek werd afgewezen. Toch probeert de gemeente het alsnog via andere juridische wegen.
Externe bedrijven doen de controles én pakken een deel van het boetebedrag
Het privacyverhaal krijgt een extra dimensie, want bijna 1.000 trajectcontroles beheren is een enorme opgave. Daarom werken de gemeenten met externe bedrijven. Daarbij gaan twee dingen mis. Ten eerste hebben die privébedrijven inzicht in alle data, want ook automobilisten die zich aan de regels houden, worden gefilmd. Ten tweede pakken ze een groot gedeelte van het boetebedrag.
Lees ook: Waarom je vaak auto’s te hard door de trajectcontrole ziet rijden (die geen boete krijgen)
Nu snappen we dat je niet elke dag in Grimbergen rijdt, maar deze zaak is erg belangrijk. Alle andere gemeenten zullen de zaak met argusogen volgen, want als blijkt dat de gemeente Grimbergen haar zaak wederom verliest, kan dat een precedent scheppen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Met dank aan Vincent voor de tip!
Vlaanderen waar privacy niet meer bestaat en regelneverij prioriteit nummer één staat. Onder het mom van veiligheid? Vlaanderen is meer een chinese dictatuur copy aan het worden. Als word ingebroken of er is vandalisme gepleegd vinden ze de daders nooit. Maar voor de rest word je privacy overal geschonden onder het summum van veiligheid. En Grimbergen is om de afwas met te doen westvleteren en Westmalle dat is trappist.
Hier krijg je ook weer zoiets. Een x bedrag voor je benzine auto per jaar voor de uitstoot die het teweeg breng. Dus Jan de arbeider die een elektrische auto niet kan betalen is de dupe. Komt waarschijnlijk ook weer naast de wegenbelasting de boeven.
Even rechtzetting aan onze noorderburen. Grimbergen is geen Trappist maar een abdijbier. En in niets te vergelijken met jullie pils… .
Bovendien eist de (Waalse) privéfirma contractueel dat op het traject alle mogelijke verkeersremmers (bloembakken etc) worden verwijderd zodat de automobilist extra ruimte krijgt om gas te geven. De gemeente krijgt de helft van de boete en de andere helft gaat naar de privéfirma in ruil voor het onderhoud en de administratieve afwikkeling.
De oplossing is simpel.. koppel het motormanagement aan de GPS navigatie.. daardoor is de max snelheid bekend. Dan zorgt de software ervoor dat het voertuig niet sneller kan rijden.. Echter komt de overheid dan wel alle inkomsten uit de boetes te kort, want er valt niks meer te beboeten. De bestuurder hoeft ook niet steeds op de snelheidsmeter te kijken.
Grilbergen is geen trappist!
Met de bluts en de buil, maar koning auto regeert in dit land, en dat zal nog wel even duren. Als verbetering van het openbaar vervoer wil men het zwitsers model nastreven. Weet de regering hoe utopisch dat wel klinkt? Een ronduit belachelijke stelling. In Belgïe is zoiets helemaal ondenkbaar. Tenzij men hier ook een ´zwitsers´ budget voorziet. Ik lig bijna krom van het lachen !
Het succes is te verklaren omdat ze zo onder de rok van vrouwelijke chauffeurs en passagiers kunnen kijken 😀
Dikke geldklopperij ze moeten toch al die ministers postjes toch kunnen betalen voor een klein landje zoals den Belgiek !
Dégoutante geldklopperij. En alleen in Vlaanderen zoals we gewoon zijn.
Grimbergen is geen trappist.
Regel nakijken voor men trappist noemt.
Mensen die over ‘roverheid’ beginnen zijn af. Wat ben je dan ontzettend treurig zeg…
als ze de snelheid ,gelijk waar in België, maar zeker op de snelwegen en op wegen waar er op een veilige manier sneller kan gereden worden, bvb waar zeer weinig zijstraten op uitkomen , buiten de bebouwde kom, gewoon het verkeer laten meerijden met de flouw MAAR wel met een maximum van bvb 30 aan scholen tijdens de schooluren EN niet na de schooluren!!! of in het weekeinde !!!! 70/90/130km waar het verkeer veilig deze snelheden kan rijden ,in plaats van 90 naar 70 naar 50 en 200m verder terug naar 90km /h zal men zeker minder files hebben ,maar nu veroorzaken ze zelf de files !!!!!!en enkel met de bedoeling om boetes te kunnen innen dit heeft NIKS te maken met de veiligheid OF het milieu integendeel zelfs!!!!!!!
En veel MINDER verkeersborden plaatsen !!!!! nu moet men als autobestuurder MEER en MEER op zijn snelheidsmeter en naar de verkeersborden kijken den men naar de weg kan kijken !!!!!DAT DEZE ONOZELAARS DAAR NU EENS WERK VAN MAKEN ipv naar de te innen boetes !!!!!!!
allemaal enkele dagen stoppen met rijden, maar dan ook iedereen… het stelen van de regeringen zal rap stoppen…of iedereen vecht het proces verbaal aan…kan nooit meer opgelost geraken…dwz BURGERLIJKE ONGEHOORZAAMHEID..‼️‼️‼️‼️
Gewoon dieven zijn het
DE ROVERHEID🇧🇪
Ik denk meer en meer om dat Belgen land, land van tax diefstal, roverheidsland vaarwel te zeggen. Ben me aan voorbereiden 😂
De cijfers “verkeersslachtoffers België”, zijn net gepubliceerd. Nog nooit zo laag, in meer dan 50j, ondanks grote toename van weggebruikers.
Misschien belangrijke objectieve info, voor wie verkeersveiligheid via trajectcontrole in vraag stelt.
Geniepige belasting? Borden geven het vooraf aan, camera’s op vaste zichtbare plaatsen. Overgrote deel weggebruikers, 0€ onkosten.
Vlaanderen wordt onleefbaar. Als men de inkomsten van die trajectcontroles ziet dan is slechts één conclusie mogelijk het gaat om een BIJKOMEND belastingkanaal. De term VERKEERSVEILIGHEID wordt schandelijk misbruikt en aangezien ÉÉN PRIVÉ FIRMA er schandalig rijk van wordt kan men van een MONOPOLIE spreken. De privacy regels worden met de voeten getreden. Vlamingen zijn het slachtoffer van overijverige ambtenaren die het gemunt hebben op ONS GELD maar het niet aanvaarden als het hunne in het gedrang komt. Vlamingen zijn de masochisten van Europa.
De auto ,de citroen voor de belgische regering ,allerhande taxen en btw ,teveel om op tenoemen allm …denk ma is na wat je allm betaald aan hun!!
En dat in Vlaanderen.
Waarom zijn enkel voertuigen hier vatbaar voor en bv motorrijtuigen niet want ze hebben geen nummerplaat vooraan hun voertuigen om te registreren. En dan nog waarom moet men in de verschillende deelstaten verschillende bijdragen betalen voor DIV en verkeersbelasting?
Grimbergen is geen trappist.
Trajectcontroles die als paddenstoelen uit de grond schieten, kilometerheffing voor vrachtwagens ( en wellicht binnekort voor personenwagens ) in verkeerstellings taks telkens je een voertuig inschrijft, jaarlijkse verkeersbelasting, bijdrage voordeel alle aard voor zelfstandigen, torenhoge accijnzen op brandstof, co2 bijdrage…. En nog steeds rijden we over wegen vol putten en verzakkingen en hebben we fietspaden om over te rijden die een aanslag zijn op je ruggenwervels….. als er al een fietspad is tenminste. Maar goed dat ons Belgisch begrotingstekort maar een kleine 35 miljard bedraagt … hebben we dat tenminste binnen een jaar of 30 met enkele procenten weggewerkt hiermee .
ANPR verhoogt verkeersveiligheid. Steun voor zwakke en kwetsbare weggebruikers. Overdreven snelheid neemt duidelijk af.
Geen verplichting om ervoor te betalen. Beetje voorzichtig zijn en attent zijn volstaan om er gratis voorbij te rijden.
ANPR helpt politie geseinde wagens op te sporen. Hulp in strijd tegen criminaliteit.
Ja de uitgaven aan defensie zullen wel op die manier terugbetaald worden.
Roverheid op zijn best!
1000 in Vlaanderen en geen 50 in Wallonië.
Dat ziet eruit als pure geldklopperij!
Hoeveel van die vaste en mobiele flitsers staan er?
Ik denk dat Jan-Willem een ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition) bedoelt, maar dat zijn hoofd al op vakantie is.
Hoe trager ze rijden hoe groter de file
Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen camera…?