Niet al te lang geleden tackelden we een van de grootste vraagstukken van de moderne beschaving: kun je een frituurpan gebruiken in de auto? Toen keken we naar reguliere brandstofauto’s met een omvormer. Belangrijk, want hoewel de wereldwijde verkooppunten van de frikandel speciaal minutieus in kaart zijn gebracht, weet je nooit wanneer de behoefte aan een frituristische snack je raakt. De Kia EV6 (en dus ook de Hyundai Ioniq 5) heeft de oplossing.
Een handige feature van de Kia EV6 is namelijk Vehicle-to-Load, vaak afgekort met V2L. In het kort betekent dit dat de oplaadpoort niet alleen gebruikt wordt om de auto te laden, maar ook om andere apparaten van stroom te voorzien. Met een verlengstukje kun je de poort omtoveren tot regulier stopcontact. Kia demonstreert het met iets verstandigs als een koffiezetapparaat, maar wij hebben uiteraard een beter idee.
Een kleine friteuse
De Lidl verkocht een tijdje geleden voor een paar losse euro’s een mini-friteuse van Silvercrest. Je kunt hem vast nog wel vinden in andere webshops. Deze mini-vetvijver gebruikt minder dan 1 kW en dat trekt de Kia EV6 makkelijk. Het maximale dat de auto levert, is 3,6 kW. Een waterkoker moet ook mogelijk zijn voor een warm bakkie thee onderweg. Of hang er twee flinke stereotorens aan en parkeer onder het balkon van je crush om haar de liefde te verklaren met een serenade. Niets is romantischer dan een boete voor geluidsoverlast.
De toekomst van V2L
Het idee om een elektrische auto in te zetten om apparaten van stroom te voorzien is niet nieuw. De Mitsubishi Outlander PHEV had ook al een stopcontact binnenin en er zullen ongetwijfeld meer elektrische auto’s met zo’n functie zijn of komen. Hoewel het handig kan zijn om onderweg je stekkerapparaten te gebruiken (let wel op je actieradius) of om gestrande EV’s op weg te helpen, heeft V2L een belangrijkere functie.
Zodra het elektriciteitsnetwerk het toelaat, kun je de elektrische auto gebruiken om stroom van zonnepanelen op te slaan en als het donker is terug te voeden aan het huis, bijvoorbeeld. Of wanneer de vraag naar stroom hoog is, kan de auto elektriciteit teruggeven om de belasting op het netwerk te verlagen. Dit heet Vehicle-to-Grid of V2G. Het is dus niet alleen in het leven geroepen voor grappenmakers om een artikel te schrijven over frituurpannen.
De Kia EV6
De Kia EV6 komt dit jaar nog naar Nederland. Er zijn twee uitvoeringen: eentje met een 77-kWh batterij en eentje met 58 kWh. Genoeg dus om eventjes wat apparaten te voorzien van de nodige volts. Het wachten is op de Kia EV6 GT, de absolute topper. Deze schiet in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u dankzij het vermogen van 585 pk. Eerst komen de verstandigere versies met 169 of 325 pk.
Erik heeft op 27 april 2021 geschreven:
Vet gaaf lekker groen weg de natuur in. Ff bakkie pleur en bittergarnituur der bij sta je uiteindelijk toch met lege accu 😂 ik denk dat hybride beter is maar alles is bagger. Ik denk gewoon old skool benzine en gas der op.